Şi, totuşi, Chrome rămâne cel mai bun browser

Autor: Liviu - Andrei Mihai 31.05.2015
Şi, totuşi, Chrome rămâne cel mai bun browser

Ştiu că e la modă să te plângi de Chrome, de memoria pe care o ocupă, de nenumăratele procese şi plugin-uri care consumă resurse şi nu fac decât să-l îngreuneze. Şi da, sunt de acord că Chrome nu mai e browser-ul minimalist şi rapid din tinereţe (a trecut totuşi de 42 de ani versiuni). Dar hai să vedem ce alternative avem şi dacă vreuna dintre acestea îi pot lua locul, înainte să-l îngropăm.

Este cât se poate de adevărat că performanţele lui Chrome au scăzut în ultimii ani. Nu ai nevoie de un test să-ţi arate asta, se vede cu ochiul liber. De la un browser simplu şi sprinten pe mai orice PC a ajuns un ”umflat” cu mult prea multe adaosuri. Şi nu mă refer la extensiile pe care le instalăm noi, aici fiecare doarme cum îşi aşterne. Ci la tehnologiile de sub capotă adăugate de-a lungul timpului de Google, tehnologii care nu aduc mereu o funcţionalitate clară utilizatorului obişnuit.

Chiar şi aşa Chrome nu are rival la ora asta.

M-aş bucura ca Firefox să fie alesul pentru că, spre deosebire de Chrome, nu are în spate interesele unui gigant care-şi poate impune oricând voinţa în detrimentul experienţei de utilizare. Aş prefera Mozilla, decât Google, idealist vorbind, chiar dacă, în ultima vreme, Mozilla se concentrează mai mult pe monetizare decât pe îmbunătăţirea browser-ului.

Dar Firefox este în continuare enervant de greoi în cele mai multe momente, indiferent de sistemul pe care rulează. Şi, sincer, de ce mai ai nevoie de o căsuţă specială de căutare în 2015? De ce să ai lag la simpla schimbare a unui tab? Prefer consumul de memorie în locul lag-ului. Firefox pare blocat în timp, cu vreo 8-10 ani în urmă. În afară de câteva modificări minore de interfaţă, împrumutate de la Chrome, Firefox nu a adus îmbunătăţiri importante în ultimii ani, deşi cota de piaţă în scădere i-ar fi cerut asta.

M-aş bucura şi ca norvegienii de la Opera să ajungă în sfârşit mainstream. Ei sunt inventatorii multora dintre funcţiile care se regăsesc acum de facto în orice browser. Tab-uri? Speed Dial? Paste&Go? Sunt doar câteva dintre funcţiile care-mi vin rapid în minte, dar nu singurele inovaţii aduse de Opera şi regăsite acum în mai toate browser-ele rivale.

Opera a făcut pasul corect, trecând într-un final la Blink, motorul de randare folosit de Chromium-ul celor de la Google, şi are câteva abordări diferite pe care unii utilizatori ar putea să le aprecieze. Dar Opera nu ştie să iasă din anonimat şi, indiferent ce ar face, rămâne un browser de sub 5 procente. Opera trebuie să-şi găsească o direcţie clară pe care să meargă pe termen lung, să nu mai supună utilizatorul la atâtea schimbări de bruşte de macaz.

55% din cititorii Go4it au folosit în ultima lună Chrome

În ”dosarul” Microsoft trec peste Internet Explorer şi îmi pun speranţele în Edge, sau Spartan, dacă vă este mai familiar numele de cod folosit până acum. Edge este browser-ul pe care-l vom vedea la treabă într-o primă versiune finală în Windows 10. Ce ştim până acum despre Edge? Ştim că este un browser care are doar sigla în comun cu IE. Că va avea o interfaţă simplă, va suporta extensii, Cortana (irelevant pentru noi), va avea un reading mode şi funcţie de adnotare direct în paginile web, ca să menţionez doar cele mai importante funcţii cunoscute. Dar întrebarea rămâne. Poate Microsoft să o ia de la capăt şi să aibă succes cu un nou browser, după ce IE s-a făcut ţăndări? Nu ar fi exclus, dacă ne uităm la ce a făcut Microsoft de când Satya Nadella este la conducere. Dar nici uşor nu va fi.

Adevărul este că, dacă ai folosit Chrome în ultimii ani, îţi va fi aproape imposibil să-l înlocuieşti în acest moment. Cu toate probleme pe care le ridică în ultima vreme, schimbarea sa cu alt browser ar însemna un compromis costisitor. Şi asta pentru că browser-ele concurente sunt rămase cu ani buni în urma. Iar asta este si unul din motivele pentru care Google nu mai este asa de interesat de îmbunătăţirea browser-ului său. La fel ca şi Microsoft, acum mulţi ani, lipsa unei concurenţe serioase scade motivaţia producătorului.

Poate că următoarea mare bătălie a browser-elor se va da între Edge, al lui Microsoft, şi Chrome. Poate că Microsoft îl va obliga pe Google să se îngrijească din nou de Chrome. Poate.