În cadrul unui eveniment care a avut loc în această seară, Facebook a anunţat cea mai interesantă schimbare survenită în cadrul popularului serviciu în ultimii ani . După o serie de schimbări de paginare si structură, care au mulţumit pe unii, nemulţumit pe alţii şi lăsat indiferenţi pe restul, compania s-a axat pe ceva cu adevărat interesant: Graph Search.
În acest moment, Facebook se bazează pe două elemente majore de structură: News Feed, care este un agregator al lucrurilor care se întâmplă în acest moment, şi Timeline, care este un agregator al informaţiilor despre o anumită persoană sau pagină de conţinut. În această seară, Mark Zuckerberg a prezentat cel de-al treilea pilon tehnologic pe care Facebook se va baza în viitor, căutarea.
Spre deosebire de un motor de căutare Web, care scanează pagini şi oferă rezultate sub forma unor linkuri, Graph Search prezentat în această seară este un motor de căutare semantică în cadrul giganticei baze de date care este Facebook în acest moment: 1 miliard de utilizatori, 240 de miliarde de imagini şi o mie de miliarde de interconexiuni între toate persoanele, imaginile, locurile, preferinţele, tagurile şi alte tipuri de informaţii stocate. Compania pare să fi dezvoltat un limbaj natural de căutare pentru noua facilitate de căutare, aceasta permiţând utilizatorilor, după cum au declarat oficialii companiei, să efectueze căutări simple ca structură şi să ajusteze din mers parametrii căutărilor dorite.
Pe baza acestor interconexiuni, de unde provine de altfel şi numele Graph, viitorul motor de căutare internă Facebook va oferi nu legături, precum un motor de căutare Web, ci răspunsuri. Bazat pe multitudinea de interconexiuni din interiorul bazelor de date Facebook, acesta va putea fi folosit pentru efectuarea unor căutări care pleacă de la structuri simple precum „prietenii mei care au locuit în X” sau „prietenii mei din X care au vizitat Y” până la căutări complexe precum „Persoanele numite X sau care sunt prietene cu Y şi au făcut facultatea Z” sau „restaurante cu specificul etnic Z apreciate de prietenii mei de naţionalitate Z”. Exemplele au fost numeroase, posibilitatea de descoperire a unor răspunsuri sau tipuri de conţinut nou fiind impresionante. Compania a anunţat şi un parteneriat cu Microsoft pentru căutările în afara bazelor interne Facebook, cum ar fi cele pentru vreme, informaţii media sau ştiri.
Având o istorie nu tocmai favorabilă în spate atunci când vine vorba de protejarea datelor personale, compania a ţinut să precizeze că toate aceste căutări vor ţine cont de setările utilizatorului, rezultatele fiind limitate la tipul de conţinut făcut public. Cu toate acestea, rămâne de văzut cum această impresionantă maşină de data mining, combinată cu o gigantică baze de date personale, va reuşi să onoreze aceste promisiuni.
Graph Search este momentan în stadiu Beta, cei interesaţi putându-se înscrie acum pe listele celor care doresc acces. Conform declaraţiilor oficiale, finisarea acestei noi opţiuni va fi un proces continuu care va dura mai mulţi ani. Pentru început, acest motor nou de căutare va fi disponibil doar în versiunea desktop a site-ului, iar actualul motor de căutare instantanee pentru aplicaţii, persoane sau pagini va funcţiona în paralel.