Indiferent dacă vorbim de telefoane mobile sau autoturisme, prestaţia actualelor baterii Li-Ion nu mai corespunde necesităţilor celor care le utilizează şi, dacă încercările de a mări capacitatea de stocare sau eficienţă sunt nenumărate, foarte puţine dintre acestea s-au maturizat suficient de mult încât să se materializeze în produse comerciale. O ultimă încercare de modificare a designului bateriilor Li-Ion pare însă promiţătoare, iar autorii ei afirmă că ar putea ajunge pe piaţă în doi sau trei ani.
Bateriile Li-ion actuale folosesc electrozi fabricaţi din oxid de litiu şi cobalt (în cazul anodului) şi carbon (în cazul catodului), acestea fiind cufundate într-o soluţie electrolitică menită să asigure circulaţia ionilor pozitivi de litiu în timpul încărcării şi descărcării. Încercările de înlocuirea cobaltului din anod cu siliciu nu au fost fructuoase până acum, însă o echipa de cercetători din cadrul University of Southern California afirmă că au găsit o soluţie care funcţionează şi care promite mărirea capacităţii şi reducerea timpilor de încărcare.
Încercările de a utiliza siliciul s-au lovit până acum de degradarea fizică plăcuţelor anodului, fenomenul fiind cauzat de deformările repetate ale acestora care survin în timpul ciclurilor de încărcare şi descărcare, ceea ce ducea în final la distrugerea bateriei. Noua soluţie foloseşte fibre poroase din siliciu care au grosimi de circa 100 de nanometri şi lungimi de câţiva microni, acestea comportându-se similar cu plăcuţele fabricate din acelaşi material, dar fiind mult mai rezistente la stres şi având şi o suprafaţă mai mare, ceea ce permite mărirea vitezelor de transfer a ionilor. Deoarece aceste fire nanometri sunt produse scumpe, echipa din cadrul University of Southern California a experimentat şi cu sfere micrometrice fabricate din acelaşi element, comportamentul acestora fiind similar dar având un preţ mult mai mic şi fiind deja disponibile în comerţ.
Avantajul principal al acestei soluţii este triplarea capacităţii de stocare şi posibilitatea încărcării în intervale de timp foarte scurte, avantaje incontestabile pentru orice produs care foloseşte baterii Li-Ion. În plus, noul design elimină cobaltul, element necesar care era vinovat pentru degradarea capacităţilor de stocare a bateriilor lăsate descărcate sau supraîncărcate.