Atunci când vorbim despre ingredientele unui film bun, ne gândim imediat la scenariu, regie, sunet sau talentul actorilor, însă acestea nu sunt întotdeauna şi garanţia succesului de piaţă. Google nu poate pretinde în acest moment că poate interpreta aceste criterii subiective şi prognoza calitatea unui film, însă afirmă că se poate descurca foarte bine cu pronosticarea succesului său de piaţă.
Conform unui document prezentat ieri, Google afirmă că algoritmii săi complecşi de indexare şi analiză pot determina cu o precizie de 94 de procente care va fi nivelul succesului de casa al unui film şi nivelul încasărilor, deducţiile fiind făcute doar pe baza comportamentului utilizatorilor. Căutările online care au ca tematică filmele sunt în creştere continuă, Google afirmând că acestea au făcut un salt de 56 de procente în cursul anului trecut şi că un amator de filme face, în medie, 13 căutări înainte de a alege filmul pe care doreşte să-l vadă.
Analizat la nivelul fiecărei săptămâni în parte, cercetătorii Google au observat o corelaţie directă între numărul de căutări efectuate online şi numărul de bilete de film vândute. Eşantionul de 99 de filme proaspăt lansate care a fost analizat în cursul lui 2012 a arătat că 70% din fluctuaţiile încasărilor au coincis cu fluctuaţiile numărului de căutări. Pe baza acestora, Google a putut descoperi corelaţii concrete, un salt de 250.000 de căutări determinând un salt al încasărilor de circa 4,3 milioane de dolari.
Documentul prezintă chiar şi câteva exemple concrete ale eficienţei sistemului de prognoză. Producătorul Warner Bros s-a aşteptat ca filmul Magic Mike să aducă încasări de 15-20 de milioane de dolari în prima săptămână de rulare, acesta atingând însă 39 de milioane de dolari, foarte aproape de cei 40 de milioane prognozaţi de Google. La capătul opus, Battleship era aşteptat să aducă circa 40 de milioane de dolari în primele sale şapte zile de prezentare, însă acesta a reuşit să aducă doar 25,5 de milioane, tendinţă indicată şi de algoritmii Google, care au pronosticat venituri sub 30 de milioane de dolari.
Importante sunt şi click-urile pe legăturile sponsorizate, aici raportul dintre acţiuni şi venituri fiind chiar mai mare. Astfel, producătorii unui film se pot aştepta la venituri de circa 3,75 milioane de dolari, dacă este vorba de un film nou, şi între 1,9 şi 3,4 milioane de dolari în cazul filmelor mai vechi pentru fiecare 10.000 de click-uri pe legăturile sponsorizate, Google explicând aceasta prin dorinţa reală de achiziţionare a unui bilet.
Pentru filmele încă nelansate, căutările pentru informaţii legate şi film şi trailere video sunt un indicator important, Google afirmând că se poate calculat succesul de casă al unui film cu circa o lună în avans, ceea ce le-ar permite companiilor să-şi ajusteze strategiile de marketing pentru atragerea clienţilor sau pentru ajustarea cheltuielilor de promovare.