Chiar dacă volumul de date colectat în mod pasiv ar stârni invidia oricărei companii de publicitate, Google doreşte să obţină şi mai multe detalii despre modul în care sunt folosite produsele sale convingând utilizatorii de dispozitive mobile să se lase spionaţi în schimbul unor recompense.
Confirmate de Google ca fiind parte a unui program numit Screenwise market research project, noile aplicaţii cu Mobile Meter înlocuiesc o metodă mai veche de monitorizare ce prevedea participarea voluntară a utilizatorilor, facilitând măsurarea consumului de conţinut pe toate platformele Google, cu rezultatele mai precise pe cea mobilă.
Drept exemplu de monitorizare pasivă putem lua aplicaţia Maps, cunoscută pentru faptul că reţine şi trimite date statistice ce ajută la îmbunătăţirea serviciilor Google. Aplicaţiile cu Mobile Meter duc însă lucrurile şi mai departe, trimiţând un set extins de parametrii ce permit studierea în detaliu a folosirii aplicaţiilor şi preferinţele utilizatorilor.
Din păcate în lipsa mai multor detalii din partea Google, lista aplicaţiilor cu Mobile Meter şi parametrii ce vor fi monitorizaţi nu pot fi cunoscuţi cu exactitate. Putem spera doar că oficialii companiei au învăţat din greşelile trecute, prezentând în mod cât mai transparent modul în care acest serviciu la care utilizatorii participă în mod voluntar foloseşte datele colectate. În mod special sunt de evitat cazurile în care informaţiile obţinute ajung să fie făcute publice, afectând negativ dreptul la intimitate pentru cei înrolaţi în program.
Reprezentanţii Google au precizat că momentan nu sunt trimise cereri pentru participanţi la noul program Mobile Meter, iar compensaţiile băneşti variază pe baza domeniului de participare ales.