În luna mai a anului trecut, Mozilla Foundation a anunţat că intenţionează să transforme browser-ele moderne în platforme puternice pentru jocuri şi că va colabora cu Epic Games pentru optimizarea unor titluri bazate pe motorul grafic Unreal Engine 3. Între timp au apărut câteva jocuri comerciale, cum ar fi de pildă Monster Madness, însă dezvoltatorii interesaţi de crearea unor jocuri bazate pe standarde Web deschise vor primi ceva şi mai bun.
Mozilla Foundation a fost una dintre primele companii, alături de Opera, care a implementat suport WebGL într-un browser. Cunoscutul standard 3D şi-a făcut apariţia în Firefox 4.0 şi a fost îmbunătăţit pe parcurs, Mozilla considerând ulterior că acesta a deveni suficient de puternic pentru a permite rularea unor jocuri cu grafică pretenţioasă care să se apropie de suratele lor scrise în cod nativ.
Pentru obţinerea unor performanţe bune în condiţiile în care jocurile trebuiau să fie scrise în JavaScript, Mozilla a trebuit să dezvolte şi un motor JavaScript îmbunătăţit, OdinMonkey, şi o versiune nestandardizată de JavaScript numită asm.js, care este optimizată pentru viteză. Implementat începând cu Firefox 22, OdinMonkey a oferit performanţe care au atins 40-50 de procente din viteza codului nativ în momentul în care rula cod asm.js.
Mozilla Foundation a anunţat ieri că această colaborare cu Epic Games a făcut un nou pas important, compania făcând o demonstraţie cu motorul grafic Unreal Engine 4 rulând direct în browser-ul Firefox. Bazată tot pe standardul WebGl şi biblioteca nestandardizată asm.js, versiunea optimizată pentru Web a motorului grafic Unreal Engine 4 foloseşte şi Emscripten pentru translatarea codului C sau C++ în cod JavaScript, acesta pas fiind posibil prin renunţarea la UnrealScript în favoarea unor limbaje de programare standard.
)
În plus, Mozilla Foundation a anunţat că progresul făcut între timp permite codului asm.js să ruleze cu circa 67% din performanţele codului nativ echivalent, minimizând astfel diferenţele dintre cele două tipuri de medii software.
În acest moment, standardul WebGL este implementat în browser-ele Firefox, Chrome, Safari şi Opera, în timp ce Internet Explorer 11 oferă doar o compatibilitate parţială. Codul JavaScript nestandardizat asm.js este suportat doar în Firefox, însă Google şi-a exprimat interesul şi acesta ar putea să-şi facă apariţia şi în Chrome şi alte browsere bazate pe codul Chromium.