Folosite încă de la apariţia internetului, banalele fişiere cookie plasate pentru a înregistra obiceiurile utilizatorilor la navigarea pe internet sunt acum depăşite. În schimb, tot mai multe website-uri au trecut la amprentarea tuturor dispozitivelor care le accesează serviciile folosind o metodă indirectă şi foarte greu de ocolit.
Plasate pe hard disk de fiecare dată când vizitezi un website nou, fişierele cookie folosite pentru a observa preferinţele utilizatorilor la navigarea pe internet sunt foarte uşor de eliminat, fie ştergând periodic istoricul de navigare, sau activând opţiunea Do Not Track prezentă în setările web browserelor moderne. Cât despre telefoane mobile, acestea nici măcar nu folosesc fişiere cookie, aşa că marile companii de publicitate sunt obligate să apeleze la mijloace alternative.
Noua metodă, numită fingerprinting, presupune înregistrarea mai multor caracteristici unice fiecărui computer, cum ar fi lista plugin-urilor folosite de web browser, alte aplicaţii software instalate, fusul orar, font-urile folosite, rezoluţia ecranului şi componentele hardware instalate. Luate împreună, toate acestea contribuie la alcătuirea unei semnături digitale comparabile unei amprente, care permite identificarea precisă a utilizatorilor. Potrivit Electronic Frontier Foundatin, 94% dintre web browsere folosesc plugin-uri Flash sau Java, deschizând opţiuni pentru stabilirea precisă a identităţii dispozitivelor.
Noua metodă de amprentare a utilizatorilor este chiar mai eficientă decât folosirea banalelor fişiere cookie, deoarece semnătura construită rămâne uşor de identificat chiar şi după ce istoricul de navigare al web browser-ului este şters, luând cu el orice fişiere lăsate în urmă de website-urile vizitate. Mai mult decât atât, modificările aduse configuraţiei, spre exemplu prin dezinstalarea sau adăugarea de aplicaţii noi, nu fac decât să sporească acurateţea cu care profilul tău este identificat pe internet.
În timp de unii utilizatori de internet o percep ca pe o încălcare a intimităţii, metoda amprentării pe baza semnăturii hardware/software aduce profit însemnat pentru companiile de publicitate dispuse să o folosească, acestea percepând tarife între 1000 şi 50.000 dolari, promiţând în schimb identificarea utilizatorilor cu precizie de până la 98%. Deocamdată, metodele folosite încă sunt privite cu neîncredere de clienţi, îngrijoraţi că aceste practici ar putea dăuna imaginii companiei pe care o conduc. Cât despre utilizatori, singura metodă sigură pentru a te feri de monitorizare este să nu intri online, neexistând încă un web browser capabil să eludeze noile tehnici de monitorizare.