Google trebuie să lupte cu pirateria dacă vrea ca Android să evolueze

Google trebuie să lupte cu pirateria dacă vrea ca Android să evolueze

“Atâta vreme cât se fură, vrem să-l fure pe al nostru. Vor veni dependenţi de el şi, eventual, vom găsi o cale să-i facem să plătească”. Sunt vorbele lui Bill Gates, un om care, cu excepţia câtorva previziuni ratate, ştie ce vorbeşte. Bill Gates a realizat, la vremurile de început ale Windows-ului, că pirateria va ajuta la popularizarea sistemului său de operare.

Treaba este simplă. Ai un produs bun. Asta este foarte important, pentru că dacă vii cu un produs prost nici piraţii nu se vor obosi să ţi-l fure. Iar produsul tău bun este dorit şi de oameni care nu au bani sau nu vor pur şi simplu să-l cumpere. Aşa se naşte pirateria. Iar pirateria este ca o primă doză dintr-un drog: gratuită până la un anumit moment, de obicei până devii suficient de dependent încât să plăteşti.

Aplicaţii gratuite vs. aplicaţii contra cost

Smartphone-urile nu diferă mult de PC-uri. Asta pentru că, ceea ce defineşte un smartphone este software-ul: sistemul de operare şi aplicaţiile. Iar aplicaţiile au un rol foarte important în popularizarea unui anumit sistem de operare. A se vedea problema cu care se confruntă Windows Phone din acest punct de vedere.

Utilizatorii, nu toţi, dar într-un procent suficient de mare, se vor înfrupta cu poftă din piaţa aplicaţiilor de smartphone. Aplicaţii care sunt gratuite şi contracost. Iar, de regulă, cele contracost sunt mai bune. Şi este logic să fie aşa. Un developer care scoate bani dintr-o aplicaţie poate pune în joc mai multe resurse pentru îmbunătăţirea acesteia şi are o motivaţie clară pentru dezvoltarea continuă a aplicaţiei. O aplicaţie făcută de un developer amator, care nu are resurse financiare suficiente, o recunoşti dintr-o mie: un design simplist, de multe ori chiar dezagreabil, cu butoane mari şi inconsistenţe vizibile, instabilă, cu funcţii puţine şi prost implementate.

Un ecosistem sănătos trebuie să conţină atât aplicaţii gratuite, cât şi aplicaţii contra cost dar să nu submineze eforturile dezvoltatorilor prin uşurinţa cu care se pot instala aplicaţii piratate. Iar utilizatorii trebuie să înţeleagă că dezvoltatorul nu este babaul care îi bagă mâna în buzunar, ci cel fără de care ecosistemul din care face parte ar fi mult mai sărac. Aplicaţiile bune, cu funcţionalitate şi design pe măsură, nu se fac fără resurse importante, fără programatori şi designeri buni. Iar programatorii şi designerii buni nu sunt ieftini.

Un bun exemplu de ”aşa nu”

Cum se întoarce împotriva utilizatorilor de Android piratarea aplicaţiilor

Android a ajuns la nivelul la care nu mai are nevoie de ajutorul pirateriei pentru a câştiga notorietate. Este suficient de mare. Trebuie doar să găsească o cale, pe care Microsoft nu a găstit-o până acum în cazul Windows-ului, de a-şi educa utilizatorii în spiritul corectitudinii.

Nu eşti prost dacă plăteşti pentru o aplicaţie, eşti doar corect. Dacă este prea scumpă sau preţul nu justifică funcţiile oferite, nu te obligă nimeni să o cumperi. Aici intră în scenă concurenţa, cea care ar trebui să-i aducă cu picioarele pe pământ pe acei dezvoltatori de aplicaţii care cer nejustificat de mult. Plus că, spre deosebire de iOS, poţi cere banii înapoi dacă aplicaţia pe care ai cumpărat-o nu se ridică la nivelul aşteptărilor tale.

Instalând un APK descărcat de pe net este echivalent cu furtul sumei pe care ar fi trebuit să o dai pe aplicaţia respectivă. Iar Google este vinovat că permite acest acest lucru. Efectele negative ale piratării se vor întoarce împotriva noastră, a utilizatorilor.

Primul care resimte efectele piratării este developer-ul care vede că nu reuşeşte să monetizeze aplicaţia. Acest lucru îl va determina fie să renunţe la dezvoltarea aplicaţiei, fie să creeze o aplicaţie gratuită, susţinută de reclame, cu mai mai puţine facilităţi, cu un design mai prost şi în care automat va investi mai puţine resurse şi timp. Iar asta se va traduce prin aplicaţii mai slabe atât ca funcţionalitate, cât şi ca design. Noi, utilizatorii, avem nevoie de developeri motivaţi financiar pentru ca, la rândul nostru, să beneficiem de aplicaţii mai bune.

Aşa da!

Lecţia pe care Android n-a învăţat-o de la iOS

Încăpăţânarea cu care îşi ţine închisă Apple platforma este, într-adevăr, un motiv de frustrare pentru utilizatorii care apreciază la Android tocmai libertatea de customizare a multor aspecte. Dar are şi părţi bune.

Apple, în ambiţia sa de a controla şi taxa totul,, ajută dezvoltatorii de aplicaţii care şi-au luat rolul în serios, care investesc resurse importante în crearea aplicaţiilor şi care, bineînţeles, vor să aibă şi venituri pe măsură. Sigur, jailbreak-ul te lasă să-ţi faci de cap, dar Apple a făcut întotdeauna eforturi să îngreuneze acest lucru, ceea ce nu se vede la Google.

De aceea, aplicaţiile de iOS sunt, în general, superioare celor de Android. De aceea, de multe ori, marii dezvoltatori lanseaza aplicaţiile de iOS cu mult înaintea celor de Android. La fel cum producătorii de jocuri se concenteză pe console şi nu pe PC-uri. Pentru că dezvoltatorul este motivat să creeze un produs bun. Pentru că ştie de unde va câştiga mai mult. Este simplu: plăteşti, ai un produs bun; nu plăteşti, te mulţumeşti cu ce găseşti.

Aplicaţiile susţinute de reclame nu sunt o soluţie. Nici pentru dezvoltatori, nici pentru utilizatori. Dezvoltatorul nu va obţine mai mult decât frimituri din reclame, cu câteva excepţii. Iar utilizatorul, deşi nu dă bani pentru aplicaţia respectivă, plăteşte altfel. Plăteşte prin ”vânzarea” unei porţiuni din ecranul său şi prin energia pe care reclama respectivă i-o ia bateriei. Plus că, să recunoaştem, cea mai mare problemă este alta: reclamele din cadrul aplicaţiilor sunt enervante. Iar blocarea lor, deşi posibilă, este incorectă.

Ceea ce are Google de făcut pentru însănătoşirea ecosistemului este simplu. Trebuie doar să motiveze dezvoltatorii şi să descurajeze pirateria. Poate astfel să obţină un ecosistem la care, pe lângă toate calităţile pe care le apreciem deja la Android, să avem şi o piaţă sănătoasă de aplicaţii. Deşi ar fi bine pentru toată lumea să se întample aşa, nu este obligatoriu. Android-ul va domina piaţa şi în continuare aşa cum o domină şi Windows-ul deşi este afectat de piraterie şi el şi dezvoltatorii de aplicaţii/jocuri pentru Windows. Deosebirea este că Android are un rival puternic, poate în curând chiar doi. Nu-şi permite să fie nici leneş nici ignorant. Nu încă.

Urmărește Go4IT.ro pe Google News