Zvonurile care afirmau că Google pregăteşte un serviciu de streaming muzical sub umbrela YouTube au fost confirmate oficial ieri seară, compania afirmând că va demara testele în zilele următoare. Acest serviciu le va permite caselor de discuri să întreţină canale muzicale speciale care nu vor include spaţii publicitare, accesul la acestea urmând să fie oferit contra-cost iar veniturile obţinute urmând să fie împărţite între Google şi companiile media. Unele vocile din industria muzicală nu sunt însă prea impresionate de decizie, acestea afirmând că Google le impune condiţii dure care nu pot fi negociate.
În acest moment nu există prea multe detalii despre viitorul serviciul YouTube cu plată, acesta urmând să funcţioneze probabil în paralel cu actualul serviciu de streaming audio Google Play All Access, care a fost lansat acum un an. Noul serviciu este aşteptat să debuteze undeva la sfârşitul acestei veri, persoanele apropiate de companie afirmând că abonaţii vor beneficia de canale muzicale fără publicitate, de posibilitatea ascultării unor albume muzicale întregi şi de opţiunea salvării offline a unor clipuri. Aceste detalii nu au fost confirmate în acest moment de către Google, compania dezvăluind doar existenţa acestui viitor serviciu.
Google afirmă că a semnat contracte cu 95 la sută dintre companiile media cu care avea deja parteneriate pentru actualele canale dedicate susţinute de publicitate. Compania afirmă că acest nou serviciu va genera venituri mai mari pentru casele de discuri, însă nu toate vocile din industrie sunt de acord cu modul în care Google intenţionează să impună nou mod de afaceri. Google a afirmat că studiourile şi casele de discuri independente care nu vor semna parteneriate riscă să-şi vadă conţinutului înlăturat de pe YouTube începând cu zilele următoare, motivul invocat fiind „experienţa omogemă pe care compania vrea s-o ofere utilizatorilor”.
La începutul acestui luni, câteva asociaţii care reprezintă artiştii şi studiourile muzicale independente s-au întâlnit în cadrul unei conferinţe la Londra şi au făcut o serie de declaraţii care susţin că Google încearcă să-şi impună abuziv puterea. Conform acestor declaraţii, Google acţionează într-un mod mai agresiv decât tradiţionalele case de discuri de mare anvergură, compania contactând micile studiouri independente şi încercând să impună termeni contractuali nenegociabili prin ameninţarea cu înlăturarea conţinutului actual găzduit pe YouTube. Asociaţiile menţionate mai sus susţin că Google deja obţine venituri mai mari din creaţiile artistice prezente pe YouTube decât întreaga industrie muzicală, compania neinvestind însă în aceştia precum o fac casele mari de discuri.
Mai multe grupuri care reprezintă drepturile artiştilor, cum ar fi AIM, IMPALA, FAC sau WIN, au afirmat că Google a ocolit aceste organizaţii şi a încercat să negocieze direct cu studiourile mici sau artiştii independenţi, încercând să profite de puterea redusă a acestora pentru a impune clauze contractuale considerate abuzive şi dezavantajoase din punct de vedere financiar. Una dintre aceste organizaţii, organizaţia muzicală non-profit IMPACA din Belgia a depus deja o plângere către Uniunea Europeană, cerând investigarea practicilor Google.