Raportat la populaţia României, estimată la puţin sub 20 milioane locuitori, numărul conturilor de Facebook atribuite ţării noastre este impresionant. Surprinzător este şi cât de mulţi români folosesc dispozitive mobile pentru accesarea reţelei de socializare, arătând preferinţele acestora pentru folosirea de tablete şi smartphone cu acces la internet, în detrimentul PC-urilor clasice.
Astfel, numărul românilor care accesează reţeaua Facebook folosind dispozitive mobile a ajuns la 5 milioane. Raportat la cele 7.2 milioane conturi de Facebook înregistrate din România, aproape 70% dintre vizitatori frecventează reţeaua de socializare folosind tablete şi smartphone.
Privind distribuţia în funcţie de sistemul de operare folosit, cota de piaţă a platformei Android în rândul utilizatorilor de Facebook din România este de 68%, cu 3.4 milioane dispozitive. Locul 2 revine platformei iOS, 940.000 utilizatori fiind posesori de telefoane iPhone sau tablete iPad. Ţinând cont de faptul că încă este o platformă cu o cotă de piaţă mai restrânsă, Windows Phone reuşeşte să ocupe locul 3 cu aproximativ 260,000 dispozitive active în reţeaua Facebook. Dispozitivele BlackBerry sunt folosite pentru accesarea reţelei Facebook de aproximativ 82.000 români. Diferenţa de câteva sute de mii vizitatori, până la totalul de 5 milioane, este dată de telefoane ieftine din categoria feature phone, prevăzute cu aplicaţie Facebook sau web browser.
Din punct de vedere al distribuţiei în funcţie de producători, cel mai popular brand în România printre utilizatorii de Facebook, posesori de dispozitive mobile, este Samsung. Astfel, 55% din totalul dispozitivelor cu Android folosite pentru accesarea reţelei de socializare (1.88 milioane) sunt tablete sau telefoane Samsung. Rămaşi mult în urmă, LG şi HTC înregistrează 280.000, respectiv 220.000 dispozitive, iar Sony 178.000 dispozitive. Pătruns relativ recent în piaţa locală, Huawei a reuşit deja să depăşească BackBerry din punct de vedere al dispozitivelor active pe Facebook, cu un total de 94.000 unităţi.
Cât despre evoluţia veniturilor Facebook în Romania, tendinţa este de creştere, rezultatele pozitive venind ca o evoluţie naturală susţinută de creşterea adopţiei platformei în România, observată atât în rândul utilizatorilor obişnuiţi, cât şi branduri şi marketeri. Din păcate volumul acestor venituri în cifre nu este cunoscut cu exactitate, existând doar unele estimări indirecte.
Venind în contradicţie cu repartizarea disproporţionată a vizitatorilor, mai mult către dispozitive mobile şi mai puţin către platforma desktop PC, veniturile din publicitate sunt generate mai ales din reclamele pentru desktop, redate în interfaţa web a portalului Facebook. Comparat cu trendul global, unde veniturile Facebook provin în mare măsură din reclamele afişate pe dispozitive mobile (62% pentru ultimul trimestru), concentrarea veniturilor în domeniul desktop pare să fie indusă de brandurile şi companiile de publicitate care aleg să-şi concentreze eforturile asupra acestui segment. Oarecum firesc în contextul în care reclamele Facebook pe mobil sunt reprezentate de campanii de instalare a aplicaţiilor pe mobil, ceea ce nu reprezintă o prioritate în Romania nici pentru branduri, nici pentru dezvoltatorii de aplicaţii (aceştia din urma preferă sa se adreseze pieţele din Vest).
O analiză completă puteţi citi pe ZF.ro.