În luna septembrie a acestui an, programul Android One a debutat în India şi a încercat să atragă cumpărătorii de smartphone-uri cu preţurile reduse, actualizările regulate şi experienţa unui sistem de operare Android nemodificat. După două luni, succesul acestui program nu pare prea încurajator.
Ideea din spatele programului Android One este atrăgătoare deoarece permite teoretic eliminarea unor probleme cronice ale gamei ieftine de telefoane: performanţa şi suportul software. Parteneriatul dintre Google şi producătorii de terminale cu cost scăzut interesaţi s-a materializat sub forma unor smartphone-uri ieftine cu o platformă hardware fixă care folosesc o versiune nemodificată a platformei Android şi care sunt actualizate direct de către Google timp de doi ani. Programul a debutat iniţial în India, Google anunţând la acea dată că de succesul acestuia depinde extinderea imediată în Asia de Sud-Est şi extinderea mai îndepărtată în alte regiuni geografice.
La două luni de la lansarea produselor Android One de către Micromax, Spice şi Karbonn, se pare că programul nu se bucură însă de succesul scontat. Conform Times of India, rivalii Xiaomi sau Motorola oferă telefoane mai bune la un preţ uneori chiar mai redus, iar modelele Android One nu sunt atât de atractive pe cât şi-ar fi dorit Google şi partenerii săi. Conform cifrelor oferite de publicaţia indiană, cei trei parteneri Google au reuşit să importe doar 480.000 de telefoane în aceste două luni, în timp ce ieftinul Motorola Moto E s-a vândut în 500.000 de exemplare şi i-a depăşit de unul singur.
Conform Times of India, o parte din vină poate fi pusă şi pe seama modului de comercializare. Disponibile iniţial online, într-o ţară în care 88% din vânzări se fac în magazine, terminalele Android One au fost refuzate ulterior de comercianţii retail deoarece aceştia s-au simţit ignoraţi şi nici nu au fost atraşi de marjele mici de profit.
Indiferent dacă succesul neconvingător al programului Android One este cauzat de concurenţa acerbă, de abordarea greşită a pieţei sau de ambele la un loc, se pare că Google va trebui să schimbe strategia înainte de a se extinde, aşa cum a promis, şi în alte ţări.