Odată cu apariţia primelor informaţii despre Windows 10, zvonurile au afirmat că acesta ar putea deveni primul sistem de operare gratuit lansat de către Microsoft. În cadrul unei conferinţe, directorul economic al companiei a afirmat că Microsoft nu intenţionează să piardă bani din dezvoltarea sistemului de operare Windows, însă a lăsat să se înţeleagă că modul de comercializare a produsului va trece printr-o serie de schimbări importante.
Dacă privim evoluţia companiei Microsoft din ultimii doi ani, este greu să nu remarcăm transformările prin care aceasta a trecut şi direcţiile noi care ar fi părut de-a dreptul incredibile până nu demult. Compania a redus costurile necesare pentru licenţierea OEM a sistemului de operare Windows, a oferit chiar versiuni gratuite pentru anumite game de produse, şi-a îmbunătăţit şi consolidat serviciile online şi şi-a lansat produsele importante precum Office şi pe platformele software rivale. În acest val de schimbări, modul de comercializare a sistemului de operare Windows pare singurul ancorat încă în vechiul model de afaceri, însă Microsoft ne sugerează că vom vedea schimbări şi aici.
Declaraţia a fost făcută în cadrul unei conferinţe tehnologice cu specific enterprise de către Kevin Turner, directorul operaţional Microsoft. Cei care au sperat că se vor putea bucura de un Windows 10 complet gratuit vor fi dezamăgiţi să afle că Microsoft nu intenţionează să piardă bani din dezvoltarea acestuia doar pentru a-şi putea menţine cota de piaţă. În acelaşi timp, Kevin Turner afirmă că Microsoft caută în prezent căi prin care va putea monetiza viitorul produs, ceea ce înseamnă că vom vedea schimbări importante ale modului de licenţiere.
Conform zvonurilor apărute până acum, Windows 10 ar putea folosi o structură modulară iar Microsoft ar putea adopta un model comercial prin care va oferi gratuit sau la un preţ foarte scăzut doar o versiune de bază şi va oferi contra cost modulele adiţionale. Modularizarea nu este ceva nou pentru Microsoft, companie experimentând cu mai multe versiuni departajate de facilităţi şi preţ atunci când a lansat Windows Vista şi continuând cu module adiţionale reale prin comercializarea separată a produselor Pro Pack şi Media Center pentru Windows 8. Dacă aceasta va fi într-adevăr calea adoptată de către Microsoft, atunci se pare că vom vedea o extindere radicală a acestui program din moment ce monetizarea va deveni atât de importantă. Cea de-a doua opţiune zvonită este lansarea sub forma unui abonament, aşa cum este acum cazul suite Office, însă implementarea s-ar putea dovedi ceva mai dificilă în cazul unui produs critic precum sistemul de operare.
Mai multe detalii despre viitoarele strategii Microsoft vom aflat, conform declaraţiei făcute de către Kevin Turner, în prima parte a anului viitor.