Cu ocazia evenimentului Windows 10 preview desfăşurat săptămânile trecute, Microsoft a demonstrat avantajele noului API DirectX 12 şi anunţat mai multe tehnologii oferind integrare cu consolele de jocuri Xbox One.
În timp ce actuala versiune Windows 8.1 este livrată cu platforma DirectX 11.2, Windows 10 va include nu mai puţin de două API-uri distincte. Primul, DirectX 12 este un API de înaltă performanţă nu foarte diferit de API-ul Mantle dezvoltat de AMD special pentru folosirea cu plăcile video din seria Radeon R9. Rolul său este de a oferi dezvoltatorilor de jocuri acces cât mai direct la funcţiile hardware ale nucleelor grafice, ţintind folosirea cât mai eficientă a resurselor de procesare pentru maximizarea detaliilor în jocuri cu un impact minim asupra procesorului de sistem (CPU).
Al doilea API, DirectX 11.3 continuă evoluţia actualei versiuni DirectX 11.2, oferind dezvoltatorilor independenţi un set restrâns de tehnologii DirectX 12 care să permită lansarea de jocuri folosind motoare grafice mai puţin sofisticate. Ce trebuie reţinut este că cele două API-uri pot funcţiona în paralel, oferind dezvoltatorilor flexibilitate în privinţa modului de abordare.
În ce priveşte avantajele oferite platformelor mobile, constrânse în respectarea unor limite stricte privind consumul de energie şi căldura degajată, folosirea API-ului DirectX 12 ar putea diminua aceşti parametrii cu până la 50%, în principal prin folosirea unor algoritmi avansaţi care eliberează procesorul de sistem (CPU) de o parte din efort. Energia astfel economisită poate fi direcţionată către GPU, demonstraţiile oferite indicând potenţial pentru dublarea performanţelor în unele jocuri.
Alternativ, păstrarea constantă a numărului de cadre pe secundă generate de GPU poate aduce economii importante de energie, crescând autonomia bateriei.
Pentru ca toate acestea să fie posibile Microsoft are nevoie de un set complet de unelte pentru dezvoltatori, înlesnind producerea de jocuri DirectX12. Partenerii Microsoft în acest proiect sunt Unity Technologies – dezvoltator la motorului grafic Unity3D şi Epic Games, dezvoltatorul Unreal Engine.
Intrând la categoria zvonuri, există unele indicii sugerând extinderea API-ului DirectX 12 dincolo de ecosistemul Windows, către platformele Android şi iOS. Sprijinind această posibilitate, Microsoft este deja în relaţii bune cu Apple, cele două companii împărţind mai multe tehnologii brevetate. Cât despre Google, anunţul unui eventual parteneriat între Apple şi Microsoft pentru folosirea tehnologiilor DirectX 12 ar pune presiune puternică pentru adoptarea unei strategii similare pentru platforma Android. Cei mai câştigaţi ar fi însă utilizatorii finali, beneficiari ai unei oferte diverse de jocuri DirectX 12, portate cu mai multă uşurinţă între principalele platforme mobile.