Uniunea Europeană a promis de multă vreme că va prezenta o strategie care va urmări îmbunătăţirea relaţiilor economie sau comerciale pe teritoriul statelor membre, aceasta fiind considerată o cheie de boltă pentru creşterea economică şi protecţia drepturilor consumatorilor. Autorităţile europene au implementat deja o serie de măsuri în scop, însă pachetul real de schimbări necesare pentru funcţionarea viitoarei Digital Single Market a fost dezvăluit ieri.
Strategia prezentată ieri de Comisia Europeană se concentrează pe trei aspecte importante: simplificarea accesului consumatorilor şi companiilor la piaţa bunurilor şi serviciilor digitale pe întreg teritoriul UE, asigurarea unui cadru concurenţial echitabil pentru mediile telecom, audio/video şi al serviciilor online, şi crearea unui mediu proprie pentru dezvoltarea viitoare a economiilor digitale comune ale ţărilor membre. Strategia UE cuprinde şaisprezece subcapitole importante, toate urmând să se afecteze într-un mod sau altul, iar unele dintre acestea sunt de-a dreptul interesante pentru cei care s-au lovit de barierele economice artificiale din cadrul Uniunii.
Prima măsură cu adevărat interesantă pentru consumatorii de conţinut digital este încercarea eliminării restricţiilor geografice. Dacă detestaţi din tot sufletul mesajul „acest serviciu nu este disponibil încă în ţara dumneavoastră”, sentimentele vă sunt împărtăşite şi de membrii Comisiei Europene, iar strategia propusă prevede eliminarea acestor practici.
Conform planului publicat online, limitarea disponibilităţii anumitor bunuri sau servicii digitale pe teritoriul Uniunii Europene este considerată artificială, discriminatorie şi deseori nejustificată, iar strategia dezvoltării Digital Single Market va urmări eliminarea acestora. Iniţial, discuţiile au urmărit eliminarea completă a acestor restricţii, însă Comisia Europeană a admis într-un final o clauză care prevede posibilitatea păstrării anumitor restricţii în cazul în care motivele invocate sunt temeinice.
Cea de-a doua măsură interesantă urmăreşte omogenizarea legislaţiilor naţionale care protejează drepturile intelectuale, schimbarea propusă de autorităţile europene urmând să le permită utilizatorilor care au cumpărat conţinut digital în ţara natală să se bucure de acesta şi pe teritoriul celorlalte ţări membre UE. Comisia Europeană a declarat că anumite companii reticente la schimbări vor trebui să se adapteze la realităţile unei economii digitale, aluzia la industria muzicală şi de film fiind foarte străvezie.
Cei curioşi pot conspecta întregul plan strategic propus de Comisia Europeană, printre subpunctele acestuia regăsindu-se şi alte lucruri interesante, cum ar fi omogenizarea la nivel unional a drepturilor cumpărătorilor de bunuri din mediul online, scăderea preţurilor percepute pentru livrarea bunurilor cumpărate online, stabilirea unui regim comun pentru plata taxelor pe valoare adăugată, asigurarea unui cadrul comun care să garanteze interoperabilitatea anumitor servicii sau liberalizarea accesului la serviciile TV/audio digitale.
Trebuie subliniat însă faptul că toate aceste măsuri sunt în acest moment doar scheletul unei strategii europene comune. Pentru transpunerea în realitate, va fi nevoie de ajustări de legislaţii şi negocieri care nu se vor face peste noapte. Comisia Europeană speră să obţină sprijinul Parlamentului European şi al Consililui European într-un timp suficient de scurt încât să permită aplicarea schimbărilor începând cu finele lui 2016, însă aceasta dată pare extrem de optimistă în acest moment.