Apple a lansat asistentul digital Siri în 2011, împreună cu iPhone 4S şi iOS 5, iar acest pas i-a determinat şi pe ceilalţi producători de sisteme de operare sau telefoane să pună un accent mai mare pe acest gen de tehnologii. După aproape 4 ani, Siri a rămas în urmă din multe puncte de vedere, însă se pare că iOS 9 va oferi un nou serviciu numit Proactive care îi va permite să recupereze handicapul acumulat în faţa rivalilor Google Now şi Cortana.
Siri nu a marcat un salt tehnologic chiar atât de impresionant pe cât ar fi vrut Apple să credem, acesta fiind de fapt un produs software cumpărat care avea deja la rândul lui câţiva rivali disponibili atât pe platforma iOS cât şi pe Android. Siri a fost însă prima implementare nativă a unui asistent digital în cadrul unui sistem de operare, iar pasul făcut de Apple i-a determinat pe rivalii Google, Microsoft şi BlackBerry să investească în Google Now, Cortana şi Assistant. Utilizatorii Apple care au folosit soluţiile rivale menţionate anterior au remarcat probabil că acestea oferă servicii mai bune şi mai diversificate, însă acest handicap se pare că va fi recuperat începând din toamnă, odată cu lansarea iOS 9.
Urmând să poarte numele Proactive, viitorul serviciu Apple va prelua actualul asistent digital Siri, va adăuga integrarea cu agenda, calendarul, Apple Maps, Passbook şi alte aplicaţii scrise de terţi şi le va oferi în cadrul actualului meniu de căutare Spotlight sub forma unei aplicaţii a cărei complexitate aminteşte de cunoscutul Google Now. Aceasta este o veste bună în special pentru cei care nu vorbesc limba engleză prea bine sau care nu se simt confortabil folosind-o, Proactive urmând să completeze controlul vocal Siri cu un mediu grafic care va putea fi utilizat fără probleme.
Conform informaţiilor neoficiale disponibile în acest moment, se pare că Proactive va folosi o multitudine de tehnologii achiziţionate de Apple de-a lungul timpului şi va folosi algoritmi avansaţi pentru indexarea datelor oferite de aplicaţiile locale sau de serviciile online şi pentru procesarea acestora de aşa natură încât să fie disponibile exact atunci când utilizatorul are nevoie de ele.
Astfel, Proactive va putea face legătura dintre o deplasare notată în Calendar şi un bilet de avion stocat în Passbook, afişând-l pe acesta din urmă atunci când va fi nevoie de el, sau va putea afişa drumul către o destinaţie culeasă tot din Calendar atunci când se apropie ora stabilită pentru întâlnire. Proactive va analiza şi modul în care utilizăm aplicaţiile, aducând în prim plan produsele favorite în funcţie de perioada zilei şi frecvenţa accesărilor. Toate aceste date vor fi culese atât din cadrul aplicaţiilor preinstalate ale sistemului de operare iOS, cât şi din cadrul aplicaţiilor scrise de terţi care vor folosi interfaţa software Breadcrumbs.
Evident, funcţiile de căutare locală sau online oferite în prezent de Spotlight nu vor fi uitate, acestea urmând să fie îmbunătăţite cu algoritmi care vor aduce în prim plan ştirile importante în context sau detalii despre locurile interesante din jur. Conform informaţiilor disponibile în acest moment, se pare că Proactive va fi poziţionat într-un ecran separat, aşa cum era şi Spotlight până la lansarea iOS 7.
Toate aceste trucuri digitale necesită însă servicii de localizare competitive, ceea ce Apple nu deţine în acest moment. Astfel, zvonurile anterioare care afirmau că Maps va primi o actualizare masivă care va include o bază de date mult mai complexă cu puncte de interes şi informaţii despre serviciile de transport în comun par a deveni şi mai credibile, însă rămâne de văzut cât de bune şi cât de bine localizate vor fi aceste date.
Mai multe detalii despre Proactive ar trebui să iasă la lumină în cadrul evenimentului WWDC 2015, care va avea loc la jumătatea lunii iunie, ocazie cu care şi actualele informaţii neoficiale îşi vor demonstra veridicitatea.