Cercetat încă din anul 2008, un nou material care permite auto-repararea fisurilor microscopice apărute din cauza solicitărilor mecanice din timpul zborului promite să revoluţioneze modul în care sunt proiectate generaţiile viitoare de avioane pentru pasageri.
Inspirată de natură, tehnologia perfecţionată la Universitatea din Bristol imită abilitatea organismelor vii de a se auto-vindeca, sigilând fisurile şi mergând până la repararea completă a stricăciunilor care ar putea afecta în timp rezistenţa materialului. Luând în vizor cea mai voluminoasă şi vulnerabilă componentă a avioanelor – aripile, echipa de cercetători a dezvoltat un material pe bază de carbon lichid, încapsulat în milioane de sfere microscopice care sunt înglobate în structura de rezistenţă a aripii.
Aflate în stare latentă, micro-sferele intră în acţiune doar dacă sunt perforate prin apariţia de fisuri în structura materialului, conţinutul aflat încă în stare lichidă umplând rapid golurile apărute. Amalgamul pe bază de carbon reacţionează apoi cu materialul din care este confecţionată aripa, întărindu-se. Perfecţionată de-a lungul a 7 ani, tehnologia permite recuperarea a până la 100% din rezistenţa iniţială a materialului.
În afară de siguranţă în zbor şi durată mai mare de exploatare, avioanele construite cu materiale auto-reparabile vor oferi şi o importantă economie de combustibil, posibilă prin folosirea unei structuri de rezistenţă cu greutate mai redusă, dar la fel de rezistentă ca în prezent. Potrivit echipei de cercetători, tehnologia ar putea fi implementată la scară largă în următorii 5 – 10 ani.