Problemă des întâlnită şi în multe regiuni din România, precizia hărţilor pentru navigare GPS lasă de dorit în afara aglomerărilor urbane, punând în dificultate şoferii neexperimentaţi. Însă acest inconvenient devine o piedică serioasă pentru vehiculele autonome, complet dependente de instrucţiunile conţinute în hărţile GPS pentru anticiparea corectă a semnelor de circulaţie şi navigarea traseului către destinaţia aleasă.
În timp de conducătorii auto se bazează pe informaţiile vizuale şi propria intuiţie pentru a se deplasa, computerul unui vehicul autonom este incapabil de a anticipa porţiunile de drum care nu sunt descrise în cele mai mici detalii de hărţile GPS, senzorii de orientare disponibili având doar rol de detecţie a obstacolelor şi încadrare a vehiculului pe banda de circulaţie.
Lucrând în parteneriat cu Toyota, cercetătorii institutului MIT au dezvoltat un sistem de navigare îmbunătăţit, capabil să funcţioneze cu mai puţin ajutor din exterior.
Înarmat cu un arsenal complet de senzori LiDAR, vehiculul prototip poate deosebi marginile drumului de peisajul înconjurător mult mai accidentat şi calcula direcţia acestuia. Fără ajutorul hărţilor de navigare, sistemul foloseşte coordonatele GPS doar pentru stabilirea locaţiei aproximative. Ruta de urmat către destinaţia aleasă este descoperită din mers, în funcţie de intersecţiile cu alte drumuri cunoscute întâlnite în timpul deplasării.
Deocamdată, sistemul este limitat la drumuri puţin solicitante din zonele de câmpie, anticiparea schimbărilor rapide de direcţie şi elevaţie fiind problematică. În viitor, ţelul ales este dezvoltarea unui sistem autonom care să se poată adapta oricărui tip de drum, fără a fi necesară supravegherea continuă şi asistarea manevrelor cu ajutorul volanului.