Monitorizarea locaţiei şi documentarea pas-cu-pas a traseului parcurs de-a lungul zilei este deja banală pentru giganţii internetului. Următorul pas este anticiparea fiecărei mişcări, astfel încât să poţi fi întâmpinat cu informaţii relevante înainte să pleci la cumpărături, sau să faci vizita zilnică la cafeneaua din drumul spre serviciu.
Descrisă într-un brevet acordat gigantului Facebook, tehnologia presupune folosirea datelor de localizare colectate de-a lungul timpului pentru a prezice unde vei fi în diverse momente ale zilei şi care ar putea fi locaţia ta în momentele când eşti offline. În cel din urmă caz, aplicaţia Facebook ar putea fi pre-încărcată cu conţinut relevant pentru tine, care să te ţină ocupat în perioada când nu ai acces direct la internet.
Potrivit reprezentantului Facebook, Anthony Harrison, brevetarea anumitor idei nu garantează şi că acestea vor fi puse în practică imediat Totuşi, interesul companiei pentru dezvoltarea tehnologiilor care pot prezice mişcările utilizatorilor înainte ca aceştia să le facă nu trebuie ignorată, tehnologia putând avea beneficii tangibile în ce priveşte maximizarea eficienţei campaniilor de publicitate.
Un prim indiciu despre direcţia aleasă de Facebook a ieşit la iveală încă din anul 2017, odată cu apariţia unui brevet numit “Offline Trajectories” care descria o metodă pentru prezicerea destinaţiilor viitoare pe baza locaţiilor vizitate anterior, inclusiv cele frecventate de către prietenii apropiaţi.
Trebuie spus că şi Google a testat o tehnologie similară cu aplicaţia Google Maps. Manifestat la activarea Driving Mode, algoritmul „ghicea” destinaţia la care vrei sa ajungi pe baza locaţiei în care te afli şi propunea automat traseul de călătorie. Sugestiile oferite nu au făcut decât să alarmeze utilizatorii mai suspicioşi, care au pus la îndoială practicile Google de colectare a datelor.
Un alt brevet Facebook prevede folosirea reţelelor Wi-Fi detectate în apropiere, a dispozitivelor prevăzute cu tag NFC şi dispozitive Bluetooth pentru a estima locaţia actuală a utilizatorilor, oferind o alternativă la receptorul GPS care funcţionează şi la interiorul clădirilor. Împreună cu istoricul locaţiilor vizitate recent, informaţiile colectate vor ajuta evitarea aşa numitelor puncte oarbe, în care locaţia şi activitatea curentă nu pot fi determinate cu certitudine. Totul pentru furnizarea unei experienţe de utilizare personalizată, în care reclamele afişate nu sunt niciodată scoase din context, maximizând potenţialul pentru monetizare.