Pare greu de crezut, dar autonomia vehiculelor electrice ar putea să o depăşească în curând pe cea a vehiculelor echipate cu motoare termice.
Promisiunea vine din partea Innolith, un startup suedez specializat în dezvoltarea de acumulatori cu densitate mare. Aceştia afirmă că au creat primul acumulator Li-ion cu densitate de stocare a energiei de 1000 Wh/kg.
Spre comparaţie, cel mai avansat tip de acumulator folosit în prezent pentru echiparea vehiculelor Tesla din seria Model 3 are o densitate de patru ori mai mică (250 Wh/kg), furnizorul Panasonic promiţând creşterea acesteia la 330 Wh/kg. Ceva mai ambiţios, departamentul american pentru energie finanţează un proiect pentru dezvoltarea de acumulatori cu densitate de 500 Wh/kg, ale cărui rezultate se lasă deocamdată aşteptate.
Dacă inovaţia celor de la Innolith este reală şi poate fi probată, atunci compania a reuşit un salt de câteva generaţii în dezvoltarea acumulatorilor cu tehnologie litiu-ion.
De cel puţin patru ori mai compact decât acumulatorii obişnuiţi pentru vehicule electrice, noul produs face posibilă obţinerea unei autonomii de cel puţin 1.000 de km cu o singură încărcare, sau mai mult dacă spaţiul pentru instalarea acumulatorilor este suficient. Spre comparaţie, un vehicul Tesla Model S cu echipare Long Range poate parcurge doar 539 de km cu o singură încărcare.
Chiar dacă tehnologia dezvoltată de Innolith foloseşte în continuare un electrolit de tip lichid, acestea a primit modificări importante în compoziţia chimică, solvenţi organici foarte inflamabili fiind înlocuiţi cu o alternativă anorganică mai stabilă şi sigur de folosit.
Innolith promite că va aduce pe piaţă noul tip de acumulator în intervalul 2022-2024, produs în serie limitată la o fabrică din Germania. Compania speră să licenţieze tehnologiile către marii producători de acumulatori şi vehicule electrice.