Potrivit unui studiu aparţinând unor cercetători germani, simpla înlocuire a vehiculelor bazate pe motoare termice cu alternative electrice nu rezolvă automat problema poluării.
Unul din principalele argumente împotriva adoptării vehiculelor cu propulsie electrică, ca alternativă la cele echipate cu motoare termice, este că folosirea acestora nu face decât să mute sursa poluării de sub capota maşinii către cea mai apropiată instalaţie de generare a energiei electrice. Răspunsul preferat la această dilemă este acela că reţeaua de distribuţie a energiei electrice conectează şi multe surse regenerabile (parcuri eoliene, solare, generatoare hidroelectrice, atomoelectrice), încât aportul net de emisii poluante în atmosferă va fi mai mic decât dacă ardem pur şi simplu benzina/motorina din rezervor.
Cel puţin în Germania, cifrele arată contrariul. Centralele pe cărbune încă au un rol important în acoperirea necesarului de energie electrică la nivel naţional. Punând la socoteală pierderile apărute pe traseul de distribuţie a energiei electrice la consumatori, cât şi ineficienţa procesului de încărcare a acumulatorilor, rezultă că emisiile de CO2 atribuite vehiculelor electrice sunt cu 11%-28% mai mari decât la maşinile diesel.
Calculul ia considerare şi toate procesele tehnologice atribuite construirii unui vehicul electric, în special acumulatorul Li-Ion. Luând drept exemplu un vehicul Tesla Model 3, obţinerea şi rafinarea materiilor prime cum ar fi cobalt şi mangan, urmată de fabricarea acumulatorului, degajă în atmosferă între 11 şi 15 tone de CO2. Considerând o durată de viaţă de 10 ani şi distanţă parcursă de 15.000 km anual, rezultă că nivelul de poluare al unui vehicul electric se situează între 73 şi 98 grame CO2 per kilometru. Până aici, calculul nu include şi energia electrică efectiv consumată pentru deplasare.
În funcţie de sursa de energie folosită, amprenta totală a unui vehicul Tesla Model 3 poate urca la 156-180 grame CO2 per kilometru, mai mult decât al unei maşini diesel livrată de producătorul german Mercedes.
În orice caz, presupunerea cum că vehiculele electrice au zero emisii de CO2 este greşită din start, fiecare vehicul electric ieşit pe poarta fabricii având un coeficient de poluare atribuit procesului de fabricaţie. Acesta poate fi amortizat (sau nu) pe durata de exploatare a vehiculului, în funcţie de numărul de kilometri parcurşi şi sursa de energie electrică folosită.