Începând de astăzi, Uber, Bolt şi Cever Go au încă un serviciu concurent pe piaţa din România. Este vorba despre Yango, serviciul de rides-haring al gigantului online Yandex din Rusia. Lansarea serviciilor Yango pe piaţa din România erau zvonite încă de luna trecută, când compania a publicat anunţuri de angajare pentru persoane cunoscătoare de limba română pentru centrul de servicii clienţi. Lansarea serviciului astăzi este foarte oportună, la numai două zile după ce guvernul a anunţat adoptarea ordonanţei de urgenţă care reglementează ride-sharing-ul.
Yango, asemeni Uber, Bolt şi Clever Go, este un serviciu de ride-sharing. Utilizatorii pot comanda o maşină direct din aplicaţia Yango de pe iOS sau Android, introduc o adresă de destinaţie şi primesc instant costul şi timpul estimat al cursei. Yango va încerca faţă de celelalte servicii să menţină preţuri competitive. Primul oraş în care Yango este disponibil la noi în ţară este Bucureşti.
Pentru şoferi, Yango ar putea fi mai avantajos decât concurenţa, întrucât compania prezintă pe site-ul său o ofertă atractivă. Comisionul pentru serviciile Yango este de 0%, iar şoferilor şi se promit bonusuri de performanţă. Această cotă de 0% va fi disponibilă doar la început, în timp compania introducând o taxă. Reprezentanţii companiei spun că aceasta este de sub 15% în majoritatea ţărilor unde serviciul este deja disponibil.
Compania spune că lucrează deja cu 55 de parteneri locali care au 3.000 de şoferi disponibili şi nu colaborează (încă?) cu firme de taxi locale. Yango nu va lucra direct cu şoferii, precum restul companiilor, preferând să colaboreze direct cu firme. De asemenea, a fost fondat şi un centru pentru şoferi, unde aceştia pot veni să se familiarizeze cu aplicaţia şi cu serviciile Yango.
Yango nu foloseşte hărţi Google sau cumpărate de la alte companii. Aplicaţia se bazează pe tehnologiile Yandex, precum hărţi şi machine learning. Acest lucru le permite să ofere costuri mai mici, întrucât nu plătesc licenţe altor companii pentru astfel de servicii.
Costul de bază al unei curse cu Yango este de 8 lei. Aceasta este calculată pentru o distanţă de 3 km şi 7 minute. Dacă cursa este mai scurtă de atât, clientul va plăti tot 8 lei. Cursa începe să fie contorizată după trei minute de când şoferul a ajuns la punctul de pornire. Fiecare minut de aşteptare sau al cursei costă 0,3 lei, în timp ce fiecare kilometru costă 1,5 lei, iar minutele în trafic sunt calculate la 0,22 lei pe minut.
În afara oraşelor, în zonele de suburbie, Yango taxează clienţii cu 2 lei pe kilometru şi cu 0,2 lei pe minut, în timp ce taxa de aşteptare este la fel: 0,3 lei pe minut.
Site-ul Yango menţionează şi posibilitaea unor costuri crescute, în funcţie de cerere sau aglomeraţie. Acesta se numeşte multiplicator de „oră de vârf” (rush hour) şi va fi dinamic, similar cu tariful dinamic de pe Uber sau Bolt.
Sunt menţionate şi alte lucruri interesante precum taxe care ar putea fi impuse de companiile „de taxi” care folosesc Yango, precum taxă de ridicare dintr-un anumit punct, sau opriri în timpul curselor. În alte ţări, Yango acceptă şi şoferi ai firmelor de taxi în serviciu, însă nu este clar dacă acelaşi lucru va fi valabi şi în România.
Anularea unei comenzi după ce şoferul a ajuns sau dacă clientul nu se prezintă este taxată cu plata sumei de bază de 8 lei, pe care Yandex o descrie drept o cursă de 10 minute (3 minute aşteptare + 7 minute de cursă şi 3 km distanţă).
Pe site-ul Yango sunt realizate câteva „simulări” de trasee şi costuri. O cursă Piaţa Victoriei – AFI Mall Cotroceni de 15 minute şi 4 kilometri este listată la 7,2 lei (probabil rotunjit la final la 8 lei, cursa de bază), o cursă de la Aeroportul Henri Coandă din Otopeni la Piaţa Universităţii de 42 min şi 16,5 km este listată la 36,9 lei, în timp ce o cursă de la Băneasa Shopping City la Piaţa Universităţii de 16 minute şi 9,8 km este listată la 15,2 lei. Nu este clar în ce timp al zilei sunt făcute aceste simulări.
După ce descarci aplicaţia Yango din AppStore sau Google Play Store, imediat ce o porneşti poţi vedea direct harta şi maşinile disponibile din zonă. Nu este necesară înscrierea unui cont pentru a vedea interfaţa principală. Poţi însă să îţi înscrii fie numărul de telefon fie adresa de e-mail pentru a folosi toate funcţiile Yango.
Există posibilitatea de a plăti cash sau cu cardul şi poţi seta chiar şi un procent de tips pentru comenzi implicit. Există patru opţiuni aici: 0, 5, 10 sau 15% din cursă. Poţi însă seta această valoare la zero şi poţi apoi adăuga manual în timpul cursei un bacşiş, în cazul în care doreşti.
Poţi seta adrese favorite pentru „acasă” şi „la serviciu”, cât şi alte adrese peronalizate pentru alte destinaţii în secţiunea „My Adresses”.
Contul poate fi transformat într-unul de familie sau unul de business. Contul de familie poate fi folosit de către trei membri cu un singur card de credit, ataşat de contul tău. Astfel, fiecare poate face comenzi de pe dispozitivul său, iar cel care a deschis contul este taxat. În cazul cardurilor de business, până la 20 de angajaţi pot folosi cardul companiei pentru curse. Nimeni în afară de cel care face contul nu poate vedea detaliile cardului folosit.
Serviciul de transport disponibl prin Yango este numit Economy, acesta având o descriere standard, probabil moştenită de la versiunile aplicaţiei din alte ţări. Aici sunt specificate modele de maşini Opel Astra, Renault Megane sau Skoda Octavia, drept vehicule posibile de transport prin Yango, cu menţiunea că există posibilitatea ca uneori să vină şi alte maşini precum Mecedes Benz E-Klasse, BMW Seria 7 sau Seria 5, Audi A6 „şi altele”, fără costuri adiţionale. Probabil că aceste maşini vor fi disponible odată ce este lansat un serviciu Yango concurent cu Uber Select sau Bolt Confort.