Vehiculele electrice care străbat drumurile europene vor trebui să producă zgomot la viteze mici, după modelul celor echipate cu motoare termice. Utilizatorii acestora vor avea posibilitatea să personalizeze sunetul emis, dar nu să îl dezactiveze complet.
New regulations will require all new electric vehicles to feature a warning noise to alert pedestrians and cyclists.
Llisten to the warning noise below pic.twitter.com/EO6JPK0QUg
— BBC Radio 5 Live (@bbc5live) June 30, 2019
Denumit Acoustic Vehicle Alert System, sau AVAS, sistemul este unul de siguranţă şi se va activa automat la viteze de deplasare mai mici de 19 km/h. Rolul acestuia este de a avertiza pietonii şi bicicliştii de apropierea vehiculului, în ideea că un vehicul electric aproape complet silenţios poate reprezenta un pericol atunci când se deplasează în zonele urbane aglomerate.
În condiţii de deplasare la viteze mai mari, sistemul AVAS rămâne inactiv, însă putem imagina situaţii hilare în care mersul în ambuteiaje va fi însoţit de sunete dintre cele mai diverse, redate printr-un difuzor ascuns undeva sub vehicul.
Toate vehiculele electrice nou comercializate vor trebui să aibă instalate generatoare de zgomot până cel târziu în anul 2021. Însă este de aşteptat ca autorităţile să impună măsuri similare şi pentru vehiculele electrice aflate deja în circulaţie, instalarea dispozitivelor necesare urmând să fie făcută pe cheltuiala proprietarilor acestora.
Noile reguli nu sunt finale, existând organizaţii care presează încă pentru obligarea posesorilor de vehicule electrice să folosească generatoare de zgomot active la orice viteză.
Aşteptată cu interes de locuitorii zonelor urbane intens circulate, era vehiculelor electrice silenţioase ar putea să nu mai vină, zgomotele tobelor de eşapament fiind doar înlocuite cu o cacofonie de sunete generate artificial.