Boeing 737 Max, avionul de nouă generaţie care s-a confruntat cu probleme software care au dus la două prăbuşiri anul trecut şi începutul acestui an, ar putea să se întoarcă „pe piaţă” în viitorul foarte apropiat. Pe tot parcursul anului, producătorul american de avioane a lucrat alături de autorităţile americane pentru a „repara” sistemul de siguranţă MCAS, care în loc să evite intrarea în vrie, îndrepta avionul spre sol, cu puţine opţiuni de redresare.
Nu numai că Boeing 737 MAX avea această problemă software, însă Boeing nici nu a instruit corect piloţii care zburau pe acest aparat. Unii dintre ei nici nu ştiau de existenţa sistemului MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), iar toţi au primit doar un curs rapid pe o tabletă pentru a putea zbura pe el, întrucât compania producătoare l-a prezentat drept un avion extrem de similar cu variantele 737 din trecut. În cele din urmă, Boeing oferea un sistem redundant pentru senzorii unghiului de atac ca opţiune doar contra cost, ceva ce acum vine standard pe toate modelele.
Totuşi, 737 MAX mai are de trecut câteva probe pentru a fi aprobat pentru zbor din nou, după ce în primăvară toate avioanele de acest gen au fost oprite la sol. Din procesul de cinci paşi pentru a primi certificarea FAA, Boeing a parcurs momentan doar primul pas: certificarea într-un simulator eCab. Acesta a rulat pentru câteva zile în laboratoarele FAA şi a testat noul update de software atât în condiţii normale, cât şi în situaţii de urgenţă. Testele au fost trecute.
Urmează o evaluare a modului de operare al aparatului, care va dura din nou câteva zile şi va fi realizat folosind piloţi de linie ai companiilor aeriene în diverse condiţii. Dacă avionul primeşte un rezultat bun şi în acest test, urmează un zbor cu un aparat real, cu piloţi ai FAA la manşă. Următorul pas este trimiterea software-ului pentru aprobare la FAA, iar ultimul pas este o evaluare a modului de pregătire a piloţilor.
În teorie, tot acest proces s-ar putea termina în luna decembrie, când Boeing ar putea primi acordul FAA să folosească în continuare avioanele 737 MAX. Din luna ianuarie, compania ar putea să înceapă din nou livrările acestui model către clienţi, multe dintre avioane fiind finalizate e mai multă vreme, dar obligate să rămână la sol. Inclusiv un model Boeing 737 MAX destinat companiei aeriene low-cost Blue Air din România este deja construit şi aşteaptă să fie livrat. Şi Tarom a comandat câteva avioane 737 MAX.
Desigur, Boeing va trebui să înceapă munca de convingere pentru a atrage noi clienţi şi pentru a-i convinge pe călători să zboare cu acest avion. Deja numele 737 MAX este asociat cu două dezastre aeriene, iar mulţi ar putea să nu aibă încredere în acest avion nici după „repararea software-ului”. Înainte ca acest model să intre în serviciu, 737 MAX cu software-ul original a trecut de asemenea de toate aceste etape de testare şi nimeni nu a luat în seamă problemele. Conform informaţiilor care au ajuns în presă în ultima perioadă, atât angajaţi ai Boeing, cât şi câţiva piloţi de la companii aeriene s-au plâns de aceste probleme cu sistemul MCAS atât înainte, cât şi după „lansarea” oficială.