Inaugurată la finalul anului trecut lângă oraşul Shanghai, noua fabrică Tesla – Gigafactory 3 deschide accesul companiei americane la cea mai mare piaţă auto din lume. În modul său caracteristic, CEO-ul Elon Musk a sărbătorit evenimentul pe scenă dansând cu entuziasm pe o melodie a iubitei sale, starul pop Grimes.
Reflectând nivelul crescut de încredere în parcursul companiei, cotaţia acţiunilor Tesla a urcat cu 13% în primele zile ale lunii ianuarie – valoarea netă deţinută de Elon Musk sub formă de acţiuni sporind cu 2.1 miliarde de dolari, până la 28.8 miliarde de dolari. Miliardarul de 49 de ani este în prezent a 34-a cea mai bogată persoană din lume. Musk deţine aproape 22% din acţiunile Tesla, ceea ce reprezintă aproximativ jumătate din averea sa. De asemenea, el are o participaţie estimată la 12,5 miliarde de dolari în SpaceX, o compania aerospaţială privată, cunoscută mai ales pentru dezvoltarea de rachete reutilizabile capabile să lanseze încărcătură pe orbita pământului la costuri mult inferioare soluţiilor bazate pe rachete convenţionale.
Revenind la business-ul cu maşini electrice, Tesla alivrat un număr record de 112.000 de vehicule în trimestrul patru, depăşind estimările analiştilor. Cât despre noua fabrică Tesla deschisă în China, folosită la întreaga capacitate, aceasta va permite livrarea a 250.000 vehicule electrice anual. Vizând businessul din China, Musk a anunţat şi deschiderea unui centru local pentru dedicat activităţii de cercetare şi dezvoltare, unde vor fi proiectate noi modele de vehicule Tesla adaptate pieţelor asiatice.
Valoarea de piaţă a companiei Tesla a atins între timp 92.5 de miliarde de dolari, aceasta devenind cea mai valoroasă companie auto din istoria americană (fără a pune la socoteală inflaţia), depăşind valoarea de piaţă a Ford de 81 de miliarde dolari, atinsă în anul 1999. Spre comparaţie, giganţii Ford şi General Motors au în prezent o cotă de piaţă cumulată de „numai” 87 miliarde de dolari.
Deşi cotaţia acţiunilor Tesla s-a dublat din luna octombrie şi până acum, analiştii financiari nu se arată foarte încrezători în continuarea acestui trend, aceştia vorbind tot mai mult despre supraevaluare şi un efect de bulă speculativă care se va sparge mai devreme sau mai târziu. Totuşi, indiferent de variaţiile aşteptate pe bursă, Tesla ca şi companie se află într-o poziţie mult mai favorabilă decât anul anterior, deschiderea la pieţele asiatice având menirea de a linişti temerile investitorilor legate de volumul redus al vânzărilor pe teritoriu american. Spre comparaţie, deşi a atins o valoare de piaţă mai mare decât rivalii GM şi Ford luaţi împreună, Tesla are doar aproximativ 3% din volumul acestora în materie de vânzări auto, rămânând un producător de mică anvergură dacă ne raportăm la dimensiunea totală a pieţei de autoturisme.