Intrat în timp reacord în rândul marilor producători auto, Tesla merge pe un val de entuziasm fără precedent, niciun alt producător auto reuşind astfel de performanţe în istoria recentă. Însă succesul pe termen lung este departe de a fi asigurat, greii industriei dispunând de resurse uriaşe şi zeci de ani experienţă în domeniul auto. Deşi greoaie, adaptarea la noua eră a maşinilor cu propulsie electrică se produce deja şi este doar o chestiune de timp până ce compania lui Elon Musk va ajunge să aibă competiţie serioasă din partea producătorilor consacraţi.
Vorbind într-un interviu televizat acordat televiziunii Bloomberg, şeful Volkswagen Herbert Diess a lăudat rivalul Tesla pentru rolul de deschizător de drumuri în piaţa de vehicule electrice şi aducerea acestora în era internetului. Acesta pune însă la îndoială parcursul Tesla ca şi lider al pieţei, subliniind probabil în mod justificat anvergura globală a Volkswagen, gigantul auto dispunând de toate mijloacele necesare pentru a deveni într-o zi liderul mondial al pieţei de maşini electrice. Şeful Volkswagen este de părere că tranziţia la EV-uri încă este „o cursă deschisă”.
Deşi admite că Tesla conduce în prezent piaţa de vehicule electrice, şeful Volkswagen consideră că „Există şi alte companii foarte competitive, cum ar fi Toyota”, victoria revenind în cele din urmă ”companiei care se adaptează cel mai rapid şi este cea mai inovatoare”, având totodată suficientă deschidere în lume pentru a face faţă provocărilor.
”Cred că Tesla deschide calea. Modelează ceva nou pentru industrie. Cred că suntem aproape de a călca pe urme. Suntem destul de optimişti că putem păstra ritmul cu Tesla şi, probabil, la o anumită etapă.”
”Tesla are un produs care descrie viitorul industriei auto – o maşină electrică complet conectată”, spune Herbert Diess.
Provocat de jurnaliştii Bloomberg cu afirmaţia potrivit căreia maşinile maşinile echipate cu motoare termice vor domina încă multă vreme grosul vânzărilor, şeful Volkswagen s-a arătat surprinzător de încrezător în privinţa tranziţiei la vehicule electrice: ”Nu, viitorul va fi electric în lumea autoturismelor. E destul de clar acum. Acest tren se mişcă. Câştigă viteză şi primeşte impuls. Ne pregătim pentru această lume. Vom vedea o nouă lume cu maşini fără emisii”.
Oarecum în contradicţie cu afirmaţiile de la televizor, şeful Volkswagen s-a întâlnit în cadrul conferinţei de la Davos cu nimeni altul decât Donald Trump, susţinător declarat al folosirii combustibililor fosili si companiile din industria petrolieră, pentru a discuta despre starea industriei auto, tarifele comerciale şi investiţiile în producţia americană. Diess a spus că întâlnirea a fost „pozitivă”.
Diess consideră că anul acesta va fi esenţial pentru viitorul vehiculelor electrice, în ceea ce priveşte partea de investiţii, execuţie şi atingerea ţintelor impuse de legislaţia antipoluare. ”2020 va aduce un progres pentru maşinile electrice, deoarece legislaţia solicită un procent de maşini electrice în Europa şi China, iar mai târziu în Statele Unite. 2020 şi 2021 ar trebui să fie ani decisivi. Trebuie să ne asigurăm că vehiculele noastre electrice îşi fac loc pe piaţă. Suntem bine pregătiţi şi optimişti.”
Reporterii Bloomberg l-au mai provocat pe Diess şi pe tema costul ridicat al tranziţiei la vehicule electrice şi şansele atingerii obiectivului unor emisii de carbon apropiate de zero până la jumătatea secolului. El a spus NU. „Viitorul este electric”, a adăugat el, „Energia regenerabilă este deja la fel de ieftină ca energia pe bază de carbon.”