Google dezvoltă de ani buni filtre sofisticate menite să asigure detecţia şi excluderea automată din magazinul Google Play a aplicaţiilor de Android încărcate de autori rău intenţionaţi, care încearcă să-şi maximizeze profiturile strecurând diverse forme de malware, funcţii ascunse care depăşesc scopul aplicaţiei, sau pur abuzează de sistemul de promovare prin reclame. Lupta este însă una continuă, în care dezvoltatorii de aplicaţii găsesc mereu portiţe pentru comiterea de abuzuri care, odată descoperite de Google, sunt oprite prin eliminarea în masă a zeci şi sute de aplicaţii rău intenţionate.
Dacă în trecut am auzit de aplicaţii folosite la deturnarea dispozitivelor cu Android şi iniţierea de atacuri DDoS, atragerea utilizatorilor în scheme de tip phishing şi recoltarea pe ascuns a datelor personale cu potenţial de valorificare, de data aceasta Google foloseşte expresia aplicaţii „perturbatoare” pentru a descrie acele aplicaţii gratuite care abuzează de sistemul pentru promovarea prin reclame.
Potrivit regulilor stabilite de Google, dezvoltatorii de aplicaţii Android au voie să obţină venituri afişând mesaje publicitare chiar în interfaţa acestora, cu condiţia ca reclamele respective să apară în locaţii predictibile ce nu interferează cu folosirea normală a aplicaţiei şi mai ales, să nu acapareze întregul ecran fără a oferi utilizatorului o modalitate de a le închide.
Concret, Google defineşte ca şi „reclame perturbatoare” mesajele publicitare „afişate utilizatorilor în moduri neaşteptate” cu scopul de a genera „clicuri inadvertente”.
În mod obişnuit, filtrele automate folosite de Google detectau ferestrele pop-up care acaparează întregul ecran al dispozitivului, numai că în cazul aplicaţiilor recent descoperite acest mecanism nu a funcţionat.
Google precizează că a reuşit îmbunătăţirea ratelor de detecţie cu ajutorul „unei abordări inovatoare bazate pe tehnologii machine learning” pe care compania a dezvoltat-o recent. Aplicaţiile în cauză au fost eliminate din Google Play Store şi au fost interzise de pe platformele de monetizare AdMob şi Ad Manager.