Un nou studiu arată că proprietarii de maşini scumpe şi sclipitoare sunt mai puţin motivaţi să se oprească pentru a permite pietonilor să traverseze strada, iar probabilitatea ca aceştia să încetinească pentru pietoni scadă cu câte 3% pentru fiecare 1000 de dolari în plus adăugaţi la valoarea maşinii.
Realizat de cercetători ai Univerităţii din Nevada, Las Vegas, studiul evidenţiază faptul că proprietarii de maşini scumpe „au un sentiment de superioritate faţă de ceilalţi participanţi la trafic” şi sunt capabili de mai puţină empatie faţă de pietonii care nu călătoresc în condiţii similare de confort.
Cercetătorii au ajuns la această concluzie după ce le-au cerut voluntarilor să treacă pe acelaşi trotuar de sute de ori, filmând şi analizând răspunsurile şoferilor de maşini.
Pentru a exclude posibilitatea discriminării pe criterii rasiale, experimentul a folosit atât voluntari de culoare şi albi caucazieni, diferenţiaţi încă o dată pe criterii de sex. Studiul a arătat că maşinile opresc cel mai des în cazul pietonilor de rasă albă, preponderent femei şi alţi participanţi cu tenul deschis (31%), voluntari de rasă neagră (25%) şi bărbaţi la modul general (24%).
Însă că cel mai bun predictor pentru a determina dacă un şofer va opri pentru pietoni nu este categoria pietonilor întâlniţi, ci valoarea maşinii conduse.
„Detaşarea faţă de mediul exterior şi o capacitate mai redusă de a interpreta gândurile şi sentimentele celorlalţi, împreună cu sentimentele de superioritate şi narcisism pot duce la o lipsă de empatie pentru pietoni” în rândul proprietarilor de maşini costisitoare, concluzionează studiul realizat de cercetătorii americani.
Analiza publicată în Journal of Transport and Health vine să confirme un alt studiu publicat luna trecută în Finlanda, care de asemenea a constatat că bărbaţii care deţin vehicule impunătoare sunt mai predispuşi la o atitudine „confruntaţională, încăpăţânată, dezagreabilă şi lipsită de empatie”. Totuşi, sondajul efectuat cu 1892 de şoferi participanţi, de cercetători ai Universităţii din Helsinki, duce la o concluzie substanţial diferită. Anume că personale percepute cu trăsături de caracter mai dezagreabile la modul general sunt „mai atrase de maşinile cu statut ridicat”, acesta fiind de fapt un răspuns instinctiv de compensare a propriilor neajunsuri.
Pe de altă parte, studiul arată şi că oamenii conştiincioşi favorizează deseori şi vehiculele la un preţ mai ridicat, fără a ţine neapărat cont de beneficiul de imagine adus de conducerea unei maşini scumpe.
„Am observat că adesea, cei mai predispuşi şoferi să treacă pe culoarea roşu a semaforului, să ignore pietonii şi să conducă imprudent la modul general, sunt proprietarii de maşini germane rapide”, a spus Jan-Erik Lönnvvist de la Universitatea din Helsinki, într-un comunicat de presă.
Încercând să determine ce tip de persoană este mai predispusă să cumpere o maşină scumpă, cercetătorul a alcătuit un test de personalitate al proprietarilor de maşini finlandeze. „Concluzia este cât se poate de clară: bărbaţii egocentrici, confruntaţionali, încăpăţânaţi, dezagreabili şi lipsiţi de empatie sunt mult mai predispuşi să opteze pentru o maşină de înaltă calitate, cum ar fi Audi, BMW sau Mercedes”, se arată în comunicat.
„Aceste trăsături de personalitate explică dorinţa de a deţine produse care transmit mesajul unui statut ridicat. Totodată, aceleaşi trăsături de personalitate explică şi de ce astfel de oameni încalcă regulile în trafic mai frecvent decât alţi şoferi”, a adăugat Lönnqvist.
Referitor la cealaltă categorie a şoferilor înstăriţi şi responsabili, autorul studiului declară că „persoanele cu acest tip de personalitate sunt, de regulă, respectabile, ambiţioase, de încredere şi bine organizate. Aceşti oameni au grijă de ei înşişi, de sănătatea lor şi de multe ori au o contribuţie pozitivă la locul de muncă.”