Introdusă în anul 2018, legislația GDPR a promis să ofere consumatorilor protecție solidă împotriva practicilor abuzive de colectare a datelor, obligând companiile de publicitate să detalieze aceste practici și să obțină acordul expres al persoanelor vizate pentru a continua.
Numai că, formulările deseori ambigue în legislația votată au lăsat portițe pe care companiile de publicitate au învățat rapid să le exploateze, găsind modalități de a submina cele mai importante mecanisme ale legislației GDPR, fără a intra efectiv în ilegalitate.
Spre exemplu, una dintre practicile abuzive viza auto-aprobarea acordului GDPR afișat de regulă la prima accesare a paginilor web, profitând de lipsa de claritate a legislației europene în ce privește obținerea consimțământului. Concret, în loc de click dat cu intenție pe butonul „Acceptă”, unele site-uri interpretează simplul gest de a da scroll pe textul acordului GDPR drept acceptare implicită a condițiilor impuse.
Un alt abuz frecvent întâlnit este introducerea așa numitului „cookie wall”, condiționând accesul utilizatorilor la conținutul găzduit de acceptarea fișierelor cookie și trackere de monitorizare, refuzarea acordului GDPR fiind astfel „pedepsită” cu refuzarea accesului la conținut public disponibil pe site-ul respectiv.
Acum, autoritățile europene intervin pentru a stopa aceste practici. Luni, Consiliul European pentru Protecția Datelor – comitetul de supraveghere al Uniunii pentru problemele legate de GDPR – a lansat un manual de 31 de pagini în care denunță unele dintre cele mai abuzive tactici folosite de companii pentru a falsifica acordul utilizatorilor și ocolirea restricțiilor impuse în spațiul comunitar. Textul are scopul de clarifica aspecte ale legislației GDPR interpretate în alte moduri decât cel intenționat de autori.