Aeronavele militare – avioane multirol, de vânătoare, de atac la sol sau de interceptare – sunt unele dintre cele mai avansate mașinării construite de oameni, dar nu au fost gândite pentru a le asigura un confort extraordinar piloților. Asta deoarece persoana care se află la manșă trebuie să fie tot timpul în stare de alertă, atentă la instrumente, ecrane și senzori. Nu îți permiți să pierzi un pilot experimentat și o aeronavă de 122 de milioane de dolari deoarece omul din cockpit a adormit pe pernele moi pe care le are sub fund. De aceea, mediul din cockpit este intenționat „spartan”.
O întrebare pe care o primesc deseori piloții de fighter-e este cum merg la toaletă? În cazul zborurilor de antrenament, aceasta nu este o problemă, deoarece misiunile durează mai puțin de 90 de minute. Dacă pilotul nu a băut prea multe cafele înainte de a se urca în avion, atunci totul ar trebui să fie în regulă.
Însă în misiunile reale, avioanele pot sta în aer ore în șir, iar deseori sunt realimentate în zbor. Traversarea Oceanului Atlantic, de exemplu, poate dura opt ore. Unii piloți au avut chiar misiuni de 10 ore. Ce face pilotul dacă îl scapă „treaba mică”?
Inginerii s-au gândit la această situație. Pentru misiunile lungi sunt disponibile pungi care au în interior materiale absorbante. Pilotul pune avionul în zbor orizontal, în linie dreaptă, își trage fermoarul de la costumul de zbor, aflat între picioare, apoi se ușurează într-o astfel de pungă.
Pungile pot fi închise ermetic, iar urina se transformă în gel, pentru a nu se scurge în timpul manevrelor.
Justin „Hasard” Lee, un pilot al U.S. Air Force, spune că în Afganistan obișnuia să urineze atunci când se apropia de aeronava cisternă. Aceasta este păzită de avioane de vânătoare, iar pilotul putea fi sigur că nu apare, de nicăieri, o amenințare.
Când zboară în formație, piloții anunță că au nevoie de câteva minute pentru nevoile fiziologice. Există și un sistem integrat în costumul de zbor, bazat pe un aspirator, dar acesta nu este preferat de piloți, deoarece nu este confortabil.
Acum întrebarea care se pune este: „Cum faci treaba mare?”. Răspunsul lui Lee: „Nu faci asta în zbor!”.
Sursa: YouTube/Hasard Lee