Google a fost obligat de autoritățile europene să plătească suma de 1.1 milioane de euro, după ce algoritmii automați ar fi permis influențarea calificativelor acordate pentru hotelurile de pe teritoriul țării.
Problema ar fi pornit de la faptul că Google influența evaluările acordate de utilizatori folosind un algoritm propriu, care întorcea rezultatul final într-o direcție anume.
Începând cu anul 2019, în urma unor reclamații din partea hotelierilor, autoritatea franceză pentru protecția consumatorilor (DGCCRF), cu autoritate și pentru investigarea practicilor anticoncurențiale, a inițiat o anchetă asupra acestui sistem de rating aplicat pentru locațiile încadrate la categoria hoteluri. Investigațiile au demonstrat că Google înlocuia sistemul standard de clasificare al consiliului public de turism (Atout France) cu un sistem de evaluare a stelelor bazat pe criterii proprii, acesta fiind aplicat la peste 7500 de unități hoteliere.
La nivel de bază, conceptul Google pentru hotel „de cinci stele” nu a fost la același nivel cu versiunea Atout France. În orice caz, clasificarea Google aplicată destinațiilor turistice, inclusiv prin definiția termenului „stea” pe scară de la 1 la 5 nu se potrivește întocmai așteptărilor și poate fi confuză pentru consumatorii de rând.
„Această practică a fost deosebit de dăunătoare pentru consumatori, induși în eroare în ce privește nivelul serviciilor raportat la condițiile reale de cazare. De asemenea, a dus la prejudicii pentru hotelierii ale căror unități au fost prezentate în mod greșit ca fiind clasate la un nivel inferior clasamentului oficial Atout France ”.
Potrivit DGCCRF, Google a facilitat practici de business înșelătoare, avantajând în mod nejustificat anumiți operatori hotelieri.
Cert este că Google nu a contestat sancțiunea impusă. Suplimentar, Google a modificat ratingurile hoteliere din Franța pentru a reflecta criteriile oficiale stabilite de Atout France. Așadar, turiștii din Franța pot avea încredere că un hotel de cinci stele pe care îl văd pe Google Maps are atașat un standard care nu poate fi influențat de niciuna dintre tacticile obișnuite de hacking, practicate pentru creșterea vizibilității online. Pentru restul Europei, rămâne de văzut.