Potrivit analizei făcute la solicitarea reporterilor BBC, majoritatea email-urilor primite ca rezultat al abonării la liste de tip newsletter conțin așa numiți ”pixeli spion”, elemente grafice fictive adăugate cu rolul de a dacă mesajul trimis și-a atins ținta. Practica este folosită inclusiv de branduri celebre, cu scopul „optimizării” efortului de marketing. Aparent, companiile ”big tech” cu reputație de protejat se feresc de această practică semi-clandestină.
Folosirea metodelor „invizibile” de urmărire a mesajelor email este atât de răspândită în prezent încât poți fi aproape sigur că simpla primire a unui email în inbox este contorizată la expeditor.
Aceste informații pot fi apoi folosite pentru a determina impactul unei anumite campanii de e-mail, precum și la completarea unor profiluri mai detaliate ale clienților.
Pixelii spion din mesajele email pot fi imagini .GIF sau .PNG de dimensiuni foarte mici, de obicei având doar 1×1 pixeli, inserate în antetul, subsolul sau corpul unui e-mail. Deoarece respectiva imagine are de regulă exact culoarea de fundal a mesajului, descoperirea cu ochiul liber este aproape imposibilă, chiar dacă ai știi unde să cauți. În orice caz, practica este aproape imposibil de blocat fără a opri cu totul afișarea imaginilor ce nu au fost primite odată cu mesajul, fapt ce ar strica afișarea corectă a majorității newsletter-elor. Destinatarii nu trebuie să dea click pe un link sau să facă vreun gest anume, simpla deschidere a mesajului email fiind de ajuns.
Utilizatorii pot instala diverse plugin-uri pentru a bloca cât mai cât mai multe dintre metodele de urmărire folosite. Dar în afară de blocarea completă a imaginilor și afișarea mesajelor în mod exclusiv-text nu există soluții complet eficiente, deocamdată.