După ce autoritățile au propus o lege care obligă companiile de tehnologie să plătească site-urile de știri pentru conținutul preluat, Facebook răspunde prin blocarea generalizată a conținutului local.
Utilizatorii Facebook din Australia nu mai pot vedea, distribui sau interacționa cu conținutul agențiilor locale de știri în paginile rețelei de socializare. Măsura are probabil scopul de a forța mâna autorităților spre a renunța la proiectul de lege față de care rivalul Google și-a arătat deja susținerea, cu unele rezerve, acceptând să plătească pentru link-urile preluate în motorul de căutare.
„Legea propusă înțelege greșit relația dintre platforma noastră și editorii care o folosesc pentru a partaja conținut de știri. Ne-a lăsat în fața unei alegeri dure: încercarea de a respecta o lege care ignoră realitățile acestei relații sau oprirea permisiunii conținutului de știri pe serviciile noastre din Australia „, declară oficialii platformei pe blogul Facebook. „Cu inimă grea, o alegem pe aceasta din urmă”.
Măsura propusă pentru negocierea mass-media a unor tarife pentru preluarea conținutului nu are impact doar asupra utilizatorilor din această țară, ci se extinde la toți utilizatorii rețelei atunci când vine vorba de mass-media australiană. Dacă embargoul impus nu este ridicat, conținutul publicațiilor respective dispare pentru toți utilizatorii Facebook, indiferent de regiunea geografică în care locuiesc.
Vicepreședintele Facebook responsabil de parteneriatele cu site-urile de știri, fostul jurnalist Campbell Brown, a declarat că discuțiile purtate cu guvernul australian pe tema legislației propuse sunt în curs. Nu este clar ce a declanșat decizia Facebook de a restricționa direct interacțiunile cu conținutul de știri pentru utilizatorii australieni, dar există câteva indicații în explicația lui Brown. „Contrar celor sugerate de unii, Facebook nu fură conținut de știri”, a scris acesta. „Editorii aleg să-și distribuie conținutul pe Facebook. De la găsirea de noi cititori la obținerea de noi abonați și obținerea de venituri, organizațiile de știri nu ar folosi Facebook dacă nu le-ar ajuta rezultatele.”
În tabăra adversă, trezorierul Josh Frydenberg a declarat că proiectul de lege a fost destinat să ofere mass-mediei australiene „un mers corect” pe platformele tehnologice majore. Dincolo de acordarea unei remunerații financiare pentru conținut, proiectul de lege propune și transparență în privința algoritmilor folosiți pentru a optimiza vizibilitatea acestuia de platformele de socializare. „Este vorba despre asigurarea unei competiții sporite, a unei protecții sporite a consumatorilor și a unui peisaj media sustenabil”, a spus acesta.