Volvo nu este primul producător de mașini electrice care descoperă provocările de ordin software ale mașinilor înțesate cu tehnologie, mult după ce partea mecanică este finalizată. Volkswagen a avut o experiență similară cu primul model iD.3.
În cazul de față, versiunea electrică a SUV-ului Volvo XC40 a ajuns să ocupe spațiile de parcare din porturile americane de destinație, neputând fi livrate dealerilor auto și cumpărătorii care le-au rezervat deja.
Dacă pentru autoturismele de la început de secol, prezența unui sistem de navigare GPS în locul radioului MP3 reprezenta apogeul tehnologiei moderne, sistemele computerizate au roluri mult mai importante pentru mașinile de generație nouă. Pornind cu ajustarea farurilor și ștergătoarelor, controlul aerului condiționat, mașinile moderne au ajuns să se bazeze pe computerul central inclusiv pentru funcționarea motorului. Iar rolul computerului este cu atât mai esențial în cazul vehiculelor electrice, aspecte esențiale precum managementul bateriei și procesul de încărcare neputând funcționa fără intervenția puternică a rutinelor software.
Însă tocmai partea de software reprezintă un domeniu nou și străin pentru producătorii auto din vechea generație, obișnuiți să-și lucreze în primul rând cu aspectele de ordin mecanic ale autoturismelor create.
Însă noul Volvo XC40 este în egală măsură un smartphone pe patru roți, conceput după exemplul Tesla, pentru a fi în controlabil dintr-o aplicație pentru mobil. Spre exemplu, viitorii proprietari vor putea porni mașina de la distanță, controla sistemul de climatizare, funcția de încărcare a bateriei și accesa diverse informații pentru diagnosticare. În realitate, sistemul de la bordul autoturismului este chiar mai complicat, experiența oferită prin ecranul Media Center reprezentând o porțiune semnificativă în „pachetul” oferit viitorilor posesori de SUV.
Cumpărătorii de mașini electrice Volvo așteaptă livrarea modelului comandat încă din luna februarie. Noul termen comunicat de producător este pentru jumătatea lunii aprilie. Aparent, elementul care lipsește este o actualizare software pentru un sistem numit Volvo On Call, fără de care mașina comandată nu este pe deplin funcțională.
Între timp, unii cumpărători europeni au reușit să obțină livrarea mașinii ieșită de pe linia de asamblare încă de la finalul lunii trecut, semnând pentru recepționarea unui produs incomplet. Planul este ca noua versiune de firmware să fie livrată în sistem OTA (over-the-air), fără nevoia unei vizite la centrul de service. De ajutor a fost și faptul că Volvo a aplicat deja un prim patch foarte important, adresând aspecte referitoare la viteza de încărcare, autonomia vehiculului, dar și un bug nespecificat care afecta partea de siguranță a sistemului de propulsie.
Și rivalul Volkswagen a avut un parcurs similar, livrând clienților primele mașini ID.3 echipate cu software incomplet sau insuficient testat, bug-uri descoperite ulterior lăsând unii proprietari cu probleme persistente, ducând până la nefuncționarea vehiculului.