Într-un moment cum nu se poate mai nepotrivit, India solicită Facebook să faciliteze urmărirea în masă a utilizatorilor WhatsApp.
De când tehnologiile de criptare a comunicațiilor au început să fie aplicate la scară largă, guvernele lumii încearcă prin diverse metode să obțină acces privilegiat la schimburile de mesaje. Prima încercare a fost compromiterea directă a tehnologiilor de criptare, prin introducerea unor „portițe” care să ofere acces privilegiat autorităților competente. Dar cum această abordare nu a reușit, India încearcă acum să obțină măcar etichetarea schimburilor de mesaje, într-un mod care să permită identificarea expeditorului și destinatarului. Concesia făcută este că algoritmul de criptare rămâne intact, conținutul discuției rămânând neascultat. Planul autorităților indiene este să obțină trasarea legăturilor victimă-făptaș, documentând măcar existența schimburilor de mesaje între persoanele vizate de o eventuală anchetă.
Concret, Guvernul Indian dorește ca WhatsApp să atribuie un hash alfanumeric fiecărui mesaj trimis prin intermediul platformei. Hash-ul ar fi transmis odată cu mesajul, devenind element unic de identificare pentru fiecare mesaj, fără a compromite algoritmul de criptare care ascunde conținutul acestora.
„Guvernul este dispus să colaboreze cu WhatsApp pentru a veni cu o soluție care să permită trasabilitatea inițiatorilor de mesaje fără a rupe criptarea”, au spus oficiali anonimi.
Autoritățile din India doresc să poată urmări primul expeditor al unui mesaj care ar putea fi identifica de o instanță de judecată sau de o agenție guvernamentală autorizată. Nu este clar exact cum ar putea găsirea expeditorului original să ajute investigațiile autorităților, deși, există scenarii în care această informație ar putea fi folositoare.
Facebook s-a opus solicitărilor primite citând propriile norme de confidențialitate. Totodată, compania precizează că în prezent nu dispune de o tehnologie care să permită urmărirea fiecărui mesaj trimis pe WhatsApp.
India este cea mai mare piață WhatsApp a Facebook, cu 400 de milioane de utilizatori activi. Miliarde de mesaje sunt trimise în fiecare minut și fiecare ar trebui să primească un cod de identificate unic.