Tesla pare că a găsit o utilitate pentru milioanele de acumulatori extrași din vehicule electrice ajunse la finalul duratei de viață: reconvertirea acestora în surse auxiliare de electricitate pentru locuințe.
Instalați la bordul autoturismelor cu propulsie electrică, bancurile de acumulatori Li-Ion trebuie să întrunească cerințe stricte privind puterea și densitatea energetică furnizată, marja care separă un acumulator aproape nou de unul uzat fiind de numai câteva zeci de procente din capacitatea cu care acesta a ieșit din fabrică. Însă un pachet de acumulatori pentru mașini Tesla care livrează mai puțin de 70% din capacitatea trecută pe etichetă este departe de a fi un gunoi gata de trimis la reciclat. Raportat unei capacități inițiale de 50kWhr, sau mai mult, capacitatea unui acumulator semi-uzat încă este perfect folositoare în aplicații mai puțin solicitante, cum ar fi înmagazinarea electricității captate de panourile solare instalate pe acoperișul unei locuințe „verzi”. Fără constrângeri de spațiu sau greutate totală, extinderea capacității de înmagazinare folosind mai multe celule Li-ion „reciclate” de la vehicule electrice nu este deloc o problemă, mai ales dacă și costul acestora este unul competitiv.
Așa se face că din rolul celui mai faimos producător de mașini electrice, Tesla își poate diversifica strategia de business livrând sisteme semi-autonome de alimentare cu electricitate pentru locuințe, care pot absorbi sau livra energie în rețeaua națională de electricitate, după cum este cazul.
„Acesta este un viitor prosper atât pentru Tesla, cât și pentru utilități”, declară șeful Tesla, Elon Musk. „Dacă acest lucru nu se face, utilitățile nu vor reuși să-și servească clienții. Nu vor putea face acest lucru ”, a spus Musk în timpul unui apel adresat investitorilor, remarcând întreruperile continue în furnizarea de electricitate, raportate vara trecută în statul american California. Acestora se adaugă și eșecul recent al rețelei de electricitate din Texas, copleșită de consumul suplimentar apărut într-o situație de forță majoră. Însă beneficiile unei rețele de electricitate de tip distribuit, capabilă să preia energie în cantități mici de la un număr foarte mare de pro-consumatori sunt de necontestat. Spre exemplu, în contextul folosirii tot mai răspândite a tehnologiilor „verzi” de generare a energiei electrice (ex. energie solară sau eoliană), nevoia unui sistem auxiliar care să poată compensa necesarul de electricitate al rețelei în momentele când sursele sus amintite nu mai pot participa (ex. cer înnorat, lipsă vânt) este cu atât mai presantă.
Denumit Tesla Powerwall, kit-ul propus de Tesla se conectează direct la contorul de utilități și panoul de siguranțe al locuinței, instalarea pachetului de acumulatori fiind cât se poate de simplă și rapidă. Ideea este de a oferi consumatorilor o sursă auxiliară de electricitate în momentele când rețeaua de electricitate este indisponibilă.
Cu sau fără panouri solare pe acoperiș, sistemul Tesla Powerwall poate aduce economii la factura de electricitate. Spre exemplu, poți folosi bancul de acumulatori pentru a înmagazina energie electrică în afara perioadei de vârf (ex. optând pentru un plan tarifar de noapte), pe care să o livrezi înapoi în sistem pe timpul zilei. Însă ideal ar fi să ai propria sursă de electricitate (ex. panouri solare), a cărui „produs” să-l livrezi apoi companiei de electricitate, compensând astfel pentru consumul realizat pe timpul nopții.
Potrivit șefului Tesla, rețelele de distribuție ar avea nevoie de mai multe linii electrice, mai multe centrale și stații de transformare pentru a se decarboniza complet folosind surse regenerabile, care să includă facilități suficiente pentru depozitare. Sistemele rezidențiale distribuite – utilizând tehnologiile furnizate de Tesla – ar oferi o soluție mai bună, în viziunea lui Musk. Afirmația sa a fost susținută parțial de studii recente efectuate de Institutul de Tehnologie din Massachusetts , care a constatat că SUA ar putea avea o rețea de electricitate cu emisii zero de carbon dar dacă-și dublează capacitatea de transport. Un alt studiu semnat de Universitatea Princeton care arată că țara ar trebui să-și tripleaze capacitatea rețelei actuale, până în 2050, pentru a face posibile emisii net-zero de carbon în atmosferă.