Potrivit unui studiu publicat de BloombergNEF, mașinile electrice vor deveni mai ieftin de produs decât cele bazate pe combustie internă încă din anul 2027.
Costurile asociate producerii acumulatorilor au scăzut deja foarte mult, iar trendul va accelera pe măsură ce noi metode de fabricație își vor face simțite efectele. În plus, procesul de retehnologizare a uzinelor de autoturisme, cu linii dedicate de fabricării de autoturisme electrice, nu va dura la nesfârșit. Făcând abstracție de costurile sus amintite, autoturismele electrice ca atare nu sunt mai costisitor de fabricat decât cele termice. Din contră, numărul de componente necesare este redus considerabil, iar complexitatea acestora nu pune probleme deosebite.
Ajutate și de înăsprirea reglementărilor pentru emisii poluante, modelele electrice ar putea ajunge să domine vânzările de autoturisme noi încă din anul 2027, cel puțin în unele regiuni.
Potrivit studiului BloombergNEF, până în 2026 vehiculele electrice de dimensiuni mai mari (ex. Sedan, SUV) vor fi la fel de ieftin de produs ca și modelele pe benzină sau diesel, modele compacte atingând paritatea în anul următor.
În mod inevitabil, aportul subvențiilor guvernamentale la prețul plătit de consumatorul final va scădea, până când acestea nu vor mai fi necesare. Astfel, dacă prețul actual cu amănuntul, înainte de taxe pentru un autoturism electric de dimensiuni medii este de 33.300 euro, comparativ cu 18.600 euro pentru o mașină pe benzină, din 2026 se estimează că ambele vor costa aproximativ 19.000 EUR.
Până în 2030, se preconizează că aceeași mașină electrică va costa 16.300 de euro înainte de taxe, în timp ce mașina pe benzină ar costa 19.900 de euro. Însă balanța va înclina și mai mult în favoarea modelului electric, după ce adăugăm costurile cu reviziile, întreținerea, combustibil și eventuale taxe de polare nou introduse pentru mașinile pe combustie.
Studiul, comandat de Transport & Environment, o organizație non-profit cu sediul la Bruxelles, care face campanii pentru un transport mai curat în Europa, estimează că prețurile acumulatorilor noi va scădea cu 58% între 2020 și 2030, la doar 58 USD pe kilowatt oră. O reducere a costurilor de baterie la sub 100 USD pe kilowatt oră, este privit ca un pas important spre o mai mare de adopție a vehiculelor complet electrice și ar elimina în mare parte atuurile modelelor electrice hibride, care combină o baterie cu un motor convențional.
Vânzările de vehicule electrice au crescut în 2020 , în special în UE și China, dar militanții de mediu solicită guvernelor să introducă reglementări mai stricte privind emisiile pentru a încuraja mai mulți consumatori să se reorienteze către mașinile electrice.