Deși „buboiul” a explodat mai întâi în curtea celor de la Volkswagen, adevărul este că întreaga industrie auto se face responsabilă (într-o măsură mai mare sau mai mică) de trișarea normativelor pentru reducerea emisiilor poluante.
Astfel, scandalul Dieselgate a lovit în toți marii producători auto (exceptând cei specializați exclusiv pe vehicule electrice), investigațiile ulterioare scoțând la iveală tot felul de aranjamente „non combat”, în care un producător se angaja (neoficial, desigur) să nu arate cu degetul spre producătorul rival atunci când venea vorba de păcălirea sau forțarea legislației privind normelor de emisii, în ideea că toate părțile implicate aveau, până la urmă, de câștigat.
Urmând acuzațiilor dovedite, privind falsificarea emisiilor poluante prin folosirea de software dedicat, capabil să comute funcționarea autoturismelor într-un mod conform cu standardele in vigoare doar atunci când mașina se află pe standul de testare (ex. la testul ITP), investigații ulterioare au scos la iveală măsuri coordonate între diverșii producători auto și pentru „limitarea” altor tehnologii și sisteme menite să reducă emisiile motoarelor diesel.
Spre exemplu, BMW, Daimler și Volkswagen s-au înțeles pentru limitarea capacității rezervorului de AdBlue, a autonomiei vehiculelor și chiar manipularea consumului mediu, mergând până la a împărtăși detalii foarte tehnice priind capabilitățile ECO ale motoarelor puse pe vehicule. Scopul ar fi acela de asigura un nivel minim de complianță cu normativele antipoluare, însă fără atingerea întregului potențial permis de tehnologiile actuale, folosind dispozitive anti-emisii prea sofisticate sau costisitoare, care să diminueze în mod semnificativ profitul anticipat.
Altfel spus, principalii jucători din industria auto ar fi putut să respecte cerințele tot mai stricte, privind reducerea emisiilor poluante asociate motoarelor diesel, însă au ales să nu o facă, fie acționând pe cont propriu sau prin înțelegeri ascunse.
Deoarece a dezvăluit existența aranjamentului tip cartel, între BMW și Volkswagen, grupul Daimler a evitat posibil cea mai mare amendă individuală, de 727 milioane de euro, pentru aceleași acuzații de practici subversive împotriva aplicării normativelor antipoluare. În schimb, grupul Volkswagen se alege cu pedeapsă „redusă” (-45%) pentru cooperarea oferită în cadrul investigațiilor, autoritățile UE stabilind luna trecută o sancțiune de 502 milioane de euro. BMW se alege cu o amendă de 372 miloane euro, pentru cooperarea în aceeași schemă pentru limitarea eficacității sistemelor SCR, responsabile cu emisiilor poluante din partea mașinilor echipate cu motoare pe injecție directă.