Măsura care face parte dintr-un pachet mai amplu de legi, concepute pentru a proteja drepturile angajaților care muncesc de acasă, interzice până și mesajele SMS, companiile riscând sancțiuni dacă își deranjează angajații în afara programului de serviciu.
Parlamentul portughez a modificat legislația muncii pentru a ajuta angajații companiilor care își desfășoară activitatea prin munca de la distanță să atingă un echilibru mai sănătos între responsabilitățile de serviciu și viața personală. Totodată, guvernul speră ca prin aceste măsuri să atragă mai mulți ”nomazi digitali”, persoane rezidente în alte țări europene, care doresc să lucreze de la distanță pentru companiile din Portugalia. „Considerăm Portugalia unul dintre cele mai bune locuri din lume în care acești nomazi digitali și lucrători la distanță pot alege să locuiască, vrem să-i atragem în Portugalia”.
Astfel, sub noile legi angajatorii vor putea fi penalizați pentru contactarea angajaților în afara programului de lucru, spre exemplu, plătind acestora compensații pentru cheltuielile suplimentare rezultate în urma muncii de acasă (ex. consumul trecut în factura de electricitate și gaze naturale).
Pe lista regulilor încă aflate în proces de implementare se numără și interzicerea monitorizării angajaților în propria locuință și cerința ca șefii să organizeze întâlniri față-în-față cu subalternii acestora cel puțin o dată la două luni, scopul fiind acela de a reduce sentimentul de izolare resimțit de unii angajați care s-au adaptat mai greu condițiilor de telemuncă.
Totuși, nu toate drepturile angajaților discutate de Guvernul Socialist din Portugalia au trecut la vot, cum ar fi dreptul acestora de ”a se deconecta” prin oprirea dispozitivelor care au legătură cu activitatea de serviciu (ex. laptopul sau telefonul de serviciu).