Un element esențial în construcția bateriilor pentru mașini electrice este deja greu de găsit. Nu ajută nici faptul că 70% din producție este realizată în China, iar Jocurile Olimpice de Iarnă și sezonul rece vor înrăutăți situația.
Grafitul, în forme naturale și sintetice, este folosit la construcția anozilor din baterii, iar la momentul actual există puține alternative viabile la acest material.
Creșterea rapidă a vânzărilor de automobile electrice a dus la o criză a grafitului. În 2022, deficitul va ajunge la 20.000 de tone, potrivit firmei de consultanță Benchmark Mineral Intelligence (BMI). Cantitatea este suficientă pentru a produce baterii pentru aproximativ 250.000 de vehicule electrice.
Cel mai mare producător mondial de baterii, compania chineză Contemporary Amperex Technology Co Ltd (CATL), este „disperat” să își asigure stocuri de grafit, potrivit surselor Reuters.
Jocurile Olimpice de Iarnă de la Beijing, care se apropie, vor înrăutăți situația pe piață. Industriile poluante, precum cea care produce grafitul, nu vor avea voie să își desfășoare activitatea la capacitate maximă în perioada evenimentului sportiv, pentru ca cerul să fie albastru și aerul curat, potrivit unei surse din cadrul companiei auto Nio.
„Există o criză de grafit, iar toate companiile se străduiesc să îl cumpere rapid”, a declarat sursa citată.
Mai mult, fabricile din nordul Chinei care produc elementul tind să își suspende activitatea uneori iarna, din cauza temperaturilor extrem de scăzute.
În următorul deceniu, cererea pentru anozi va crește, în medie, cu 27% pe an, potrivit BMI. Nu e de mirare, astfel, că prețul unei tone de grafit a crescut în China cu 40% în ultimul an, până la 707 dolari.
În SUA, de exemplu, nu există nicio companie capabilă să producă grafit la specificațiile oferite de Tesla, liderul pieței mondiale de mașini electrice. Totodată, grafitul artificial nu oferă performanțe la fel de bune ca cel natural.
Pe lângă China, elementul ami este produs în cantități mari în India și Brazilia.
În primele luni din 2021, doar în China au fost vândute 2,99 milioane de automobile integral electrice sau plug-in hybrid (PHEV), cu 170% mai multe decât în 2020.
CITEȘTE ȘI:
Viitorul bateriilor pentru mașini electrice stă pe fundul oceanului?
Mașini electrice: Ce se va întâmpla cu toate bateriile „moarte” scoase de pe acestea?