Utilizatorii serviciilor email bazate pe platforma Microsoft Exchange pentru livrarea mesajelor nu au mai putut recepționa și trimite mesaje începând cu 1 ianuarie 2022.
Problema s-a datorat manifestării unui bug în stil Y2K localizat în componenta anti-malware a platformei, care s-a declanșat chiar la miezul nopții dintre ani, blocând funcționarea serverelor Exchange din lumea întreagă.
Potrivit explicațiilor oferite de Microsoft într-o postare pe forumul Tech Community, „problema se referă la o eroare a verificării datei odată cu începerea noului an și nu este o defecțiune a motorului antivirus în sine”. „Validarea incorectă a versiunii bazei de date cu semnături antivirus provoacă blocarea motorului malware, ceea ce duce la blocarea mesajelor în lista de procesare.”
Situația apărută poate fi remediată atât manual de către administratorii IT, urmând ghidul cu instrucțiuni pus la dispoziție de Microsoft, cât și prin aplicarea unui script automat care ar trebui să rezolve problema în câteva secunde.
Merită menționat că în urmă cu 22 de ani exact a cest tip de bug era folosit ca pretext pentru a induce o veritabilă psihoză în mediul online și nu numai, cu privire la „apocalipsa iminentă a internetului”, cauzată de blocarea simultană a PC-urilor care nu vor accepta noua dată fără terminație 9x. Din fericire, în ambele situații problemele manifestate au fost minore și, în general, rezolvabile cu minime ajustări la partea de software.