Vedetele YouTube, dar și de pe alte platforme de socializare, care s-au specializat în discuții interminabile despre cirptomonede și eventuala promovare de servicii asociate criptomonedelor riscă acum amenzi de până la 300.000 euro.
Nile reguli stabilite de autoritățile spaniole și posibil a fi extinse la nivelul Uniunii Europene impun reguli stricte asupra modului în care influencerii, sponsorii acestora și alte entități economice pot promova criptomonedele. Astfel, influencerii și alți agenți de publicitate cu peste 100.000 de urmăritori pe teritoriul spaniei trebuie să notifice Comisia Națională a Pieței de Valori Mobiliare (CNMV) cu cel puțin 10 zile înainte de a conecta active din domeniul cripto. Aceștia vor primi amenzi de până la 300.000 de euro pentru încălcarea noilor reguli care intră în vigoare pe 17 februarie.
Fie că activează pe YouTube, pe alte platforme social media sau chiar pe TV, influenții trebuie să dezvăluie în avans dacă sunt remunerați pentru promovarea de criptomonede. Totodată, mesajul trebuie să conțină avertismente clare și imparțiale despre riscurile crypto, inclusiv faptul că investițiile nu sunt reglementate. Regulile acoperă, de asemenea, companiile care promovează crypto active, precum și companiile de PR angajate pentru promovare.
Argumentul autorităților spaniole pentru includerea influencerilor sub umbrela acelorași prevederi intenționate de fapt agenților economici este nevoia de a închide orice portiță legală care ar putea fi exploatată pentru a evita măsurile luate pentru reglementarea spațiului crypto.
„Acesta este un teren nou, pentru noi și pentru ei, și vor exista momente de fricțiune, dar asta se întâmplă întotdeauna când aduci reguli pentru ceva ce nu era reglementat înainte”, a declarat șeful CNMV, Rodrigo Buenaventura.
Deși restul țărilor UE încă nu au ajuns la un acord comun, cu privire la modul de reglementare a criptomonedelor în cadrul blocului comunitar, astfel de măsuri dure au început să fie aplicate punctual și în alte țări. Spre exemplu, autoritățile franceze au amendat anul trecut cu 20.000 euro o cunoscută vedetă reality TV pentru promovarea pe Snapchat a unor ”practici comerciale înșelătoare” , referitor la un website specializat în tranzacții Bitcoin.
Între timp, alte vedete foarte cunoscute au intrat în vizorul autorităților pentru folosirea influenței în scopul promovării unor fraude cu cirptomonede.