Cum contribuie tehnologia la comunicarea dintre cetățeni și instituțiile publice

31.03.2022
Cum contribuie tehnologia la comunicarea dintre cetățeni și instituțiile publice

În ultimii ani, tehnologia și digitalizarea au devenit o prioritate pentru instituțiile publice care doresc să-și eficientizeze fluxurile operaționale, mai ales în contextul presiunii exercitate de pandemie. Digitalizarea este un proces important, menit să faciliteze atât interacțiunea dintre cetățeni și instituțiile publice, cât și interacțiunea dintre reprezentanții mediului de afaceri și administrația publică.

Principalele obiective ale digitalizării, cu mai multe explicații aici, sunt să îmbunătățească accesul cetățenilor la informațiile și serviciile administrațiilor publice printr-o servire rapidă și promptă. De asemenea, un alt obiectiv al digitalizării este de a crește responsabilitatea și transparența în prestarea de servicii publice.

Și crearea de instrumente digitale, pe care instituțiile publice să le pună la dispoziția cetățenilor, ajută la o comunicare mult mai eficientă și transparentă între aceste două categorii.

De exemplu, în România, există județe, cum ar fi județul Maramureș, unde administratorii publici au implementat un centru de date numit „Cloud Maramureș”, care cuprinde toate serviciile publice. Astfel, este eficientizat tot managementul documentelor. De aici, funcționarii publici pot prelua cererile contribuabililor și apoi le pot introduce în fluxul specific de lucru, până când cererea este soluționată. Practic, trecerea de la lucrul clasic pe hârtie în online, pentru instituțiile de stat, este o mare provocare, dar și un mare progres. Pe lângă faptul că tehnologia modernizează lucrul colaborativ, procesele de business și arhivele electronice, ea reușește și să aducă funcționarii publici mai aproape de oameni, iar nivelul de competență este mult mai ridicat. În felul acesta, funcționarii nu se mai simt copleșiți de volumul mare de hârtii și pot gestiona toate documentele din spațiul digital, iar cetățenii nu mai trebuie să piardă timp la ghișee și să mai stea la coadă.

Tehnologia a pătruns și în sistemele de transport public în comun, în unele orașe existând autobuze inteligente și sisteme de e-ticketing bine implementate. În felul acesta, viața oamenilor este mult ușurată.

Și sectorul 6 din București face pași mari în direcția digitalizării. Scopul primăriei locale este să optimizeze cât mai mult procesele administrative și să adopte măsuri de simplificare a furnizării serviciilor către cetățeni. Astfel, sectorul 6 a urmărit reducerea cât mai mare a timpului petrecut la Biroul Unic de către cetățeni pentru depunerea documentelor, prin accesul online sau urcarea documentelor de către contribuabilii înșiși pe platforma Biroului Unic. Oamenii resimt nevoia din ce în ce mai mare de a nu mai petrece timp în interiorul instituțiilor publice și de a se prezenta fizic pentru a rezolva anumite probleme cu care se confruntă. Tot mai mult se cere accesarea în mediul online a diferitelor servicii publice.

Dar ce se întâmplă cu educația digitală, de care ar trebui să beneficieze atât administratorii publici, cât și cetățenii? În județul Alba există această inițiativă de dezvoltare a competențelor digitale de bază, cum ar fi alfabetizarea digitală, comunicarea, educația în domeniul mass-media, crearea de conținut digital, securitatea și educația antreprenorială digitală, pentru cetățeni din comunități defavorizate ale acestui județ. Nu este suficient ca instituțiile publice să instaleze platforme online cu servicii sau aplicații pentru plata online a taxelor și impozitelor. Este nevoie și de o educare a populației pe acest domeniu digital pentru a putea beneficia de servicii publice online.

Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) a reușit să lanseze Sistemul Național de Interoperabilitate, care este, de fapt, baza infrastructurii digitale a României. Acest lucru înseamnă că în viitor se urmărește unificarea și interconectarea tuturor sistemelor informatice din sectorul public într-unul singur pentru a ușura accesul cetățenilor la toate serviciile publice.

Sursa foto: pexels.com

 

Urmărește Go4IT.ro pe Google News
Alex Manole
Alex Manole
Alex Manole este un tânăr jurnalist, aflat la început de carieră, absolvent al Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării din București. Alex este pasionat de gaming, internet și tehnologii neobișnuite. citește mai mult