În timp ce mărfurile livrate pe cale oceanică au nevoie de săptămâni pentru a ajunge la destinație, sancțiunile impuse operatorilor economici din Rusia au fost și mai rapide. Drept consecință, nu mai puțin de 4500 containere blochează în prezent Portul Rotterdam, unul dintre cele mai aglomerate din lume, putând dura săptămâni până ce hârțogăraia indusă de noile cerințe va fi rezolvată. Mai departe, containerele oprite din tranzit ar putea bloca în continuare libera circulație a mărfurilor, creând o veritabilă situație de coșmar, atât pentru companiile de transport, cât și pentru clienții acestora.
„Trebuie să izolezi, să deosebești și să inspectezi fizic fiecare container în parte, înainte de a putea fi eliberat”, precizează CEO-ul portului olandez, Allard Castelein, pentru jurnaliștii Bloomberg. „Acest exercițiu generează constrângeri asupra lanțului valoric în ceea ce privește spațiul fizic, forța de muncă și timpul”, a adăugat el.
La începutul acestei luni, Uniunea Europeană și-a extins lista de sancțiuni împotriva Rusiei pentru a restricționa exportul de produse de lux. În martie, SUA au anunțat interzicerea importurilor de petrol rusesc, măsură care nu a fost preluată până acum și de țările europene, în ce privește importurile de energie (ex. gaze naturale).
Aproximativ 10% dintre navele care acostează în portul Rotterdam sunt legate cumva de Rusia, în principal prin importuri de energie. Hub esențiale de preluare a mărfurilor pentru Europa, Portul Rotterdam importă aproximativ 30% din țițeiul rusesc, alături de alte mărfuri care vor continua să blocheze terminalele de primire containere. Astfel, dacă autoritățile portuare nu reușesc să găsească în timp util spații suplimentare de depozitare, am putea spune că excesul de containere rusești reprezintă o fațetă neanticipată a războiului economic dus deja cu Rusia, de natură să blocheze sau întârzie preluarea altor mărfuri esențiale, cum ar fi livrările de autoturisme și electronice de import.