Apple a luat anul trecut decizia de a implementa o funcție la nivel de sistemului de operare un sistem care să ofere utilizatorilor posibilitatea de a bloca urmărirea activității. Astfel, multe dintre aplicații și servicii care încercau să colecteze cât mai multe date de la utilizatori, fie pentru a le servi reclame relevante preferințelor, fie pentru a le vinde mai departe către alte companii, s-au confruntat cu o scădere a operațiunilor. Nicio altă companie nu pare să fie însă la fel de afectată precum Facebook, care urmează să piardă miliarde de dolari în urma acestei funcții.
Funcția App Tracking Transparency a fost activată de Apple anul trecut pe iOS 14 și a forțat toți dezvoltatorii de aplicații care colectează date de la utilizatori să o implementeze în aplicațiile lor. Unii, precum Facebook, au încercat în perioada de dinaintea lansării oficiale să convingă utilizatorii că modul în care colectează datele este în interesul lor, în special pentru accesul la conținut relevant. După lansare însă, Facebook a criticat Apple, inclusiv cu reclame în ziare, punând în față companiile mici, care se bazează pe datele Facebook pentru a ajunge în fața posibililor clienți.
Se pare însă că adevărul era undeva la mijloc. În timp ce livrarea de reclame relevante ar putea afecta afacerile unor companii mai mici, în același timp, Facebook are de pierdut miliarde de dolari în venituri din reclame. Mark Zuckerberg a anunțat deja că se așteaptă ca Meta să aibă venituri mai mici cu 10 miliarde de dolari în 2022, iar analiștii de piață de la Lotame estimează că această sumă este mai mare, pe la 12 milioane de dolari.
Dar Meta nu este singura companie care are de pierdut, ci doar cea care are cel mai mult de pierdut. Aceasta este alături de companii precum YouTube, Twitter și Snapchat, pentru care App Tracking Transparency ar putea duce scăderi în încasări în valoare totală de 16 miliarde de dolari americani.
YouTube ar fi pe locul al doilea, cu 2,2 miliarde de dolari, Snapchat pe locul 3 cu 546 milioane de dolari în minus, iar Twitter pe locul 4 cu 5,4%. Raportat la veniturile totale, Facebook ar putea scădea cu aproape 10%, în timp ce Twitter ar avea venituri mai mici cu doar 5,4%.
sursa: Phone Arena