Anunțat la începutul acestui an, ev-ul cu design concept Mercedes Vision EQXX și-a demonstrat fără echivoc capabilitățile, devenind primul autoturism electric cu autonomie dovedită de peste 1000 Km, probată în condiții reale de trafic și folosind trasee dintre cele mai diverse.
Vision EQXX vine cu un design îndrăzneț, așa cum este caracteristic pentru mașini concept, însă acesta este doar ambalajul elegant pentru o serie de tehnologii foarte promițătoare, dezvoltate de Mercedes.
Chiar dacă forma aerodinamică este unul dintre atuurile sale, aceasta nu poate fi explicația pentru autonomia de cel puțin două ori mai mare decât la modelele competiției. Spre exemplu, Tesla Model S în echipare long-range, un EV cu preț de 100.000 dolari și capacitate identică a acumulatorului (100kWhr) oferă doar 523 km autonomie, iar asta în lista cu specificații. Un alt rival, modelul Lucid Air cu preț de 170.000 dolari oferă autonomie de 836 Km, însă dintr-o baterie de 118kWhr care adaugă semnificativ la costul final.
Un prim atu pentru EQXX este acumulatorul regândit, cu 30% mai mic și mai ușor decât la alte EV-uri de capacitate similară. Având un design mai compact și mai ușor, eficiența consumului de energie crește în mod sesizabil.
Mașina cântărește doar 1.750 kg, puțin după standardele unei mașini electrice cu asemenea capacitate de acumulator instalată. Un alt aspect susținut de Mercedes este optimizarea ansamblului propulsie-tren de rulare, tehnologia mașinii trimițând 95% din energia extrasă din baterie direct către roți. Spre comparație, eficiența unui autoturism cu propulsie termică este de 20-35%, în cele mai fericite situații.
Mercedes spunea recent că Vision EQXX atinge un consum de 10 km per kWh, în comparație cu alte mașini din prezent. Însă testele practice au depășit chiar și această estimare, relevând un consum de 11.42 km pentru fiecare 1 kWhr extras din baterie. Mașina dispune și de „acoperiș solar” format din celule fotovoltaice care ar fi adăugat puțin peste 25Km la autonomia finală măsurată.
La interior, mașina este echipată cu un ecran continuu de 47,5”, care ocupă toată partea frontală a bordului, iar mașina folosește multe materiale reciclate și sustenabile în construcția sa. Acestea se extind și la exterior, unde roțile sunt realizate din magneziu, iar discurile de frână dintr-un aliaj de aluminiu.
Vestea proastă este că Vision EQXX reprezintă doar o demonstrație tehnologică fără limită de buget din partea Mercedes, șansele ca autoturismul prezentat să intre ca atare în producție de serie fiind practic zero. Totuși, am putea regăsi unele dintre tehnologiile sale în viitoarele modele de autoturisme electrice Mercedes, ridicând autonomia acestora mai aproape de nivelul la care cei mai mulți dintre noi ar fi dispuși să facă uitate vechile soluții echipate cu motoare termice.