Google pregătește o nouă setare reject all pentru consumatorii europeni, facilitând respingerea fișierelor cookie folosite la urmărirea obiceiurilor de navigare web. Măsura vine după ce autoritățile europene au acuzat deja compania americană de încărcarea legislației pentru protecția datelor, aplicând și unele amenzi.
La începutul acestui an, agenția franceză pentru protecția datelor (CNIL) a anunțat amendarea Google cu suma de 150 milioane de euro, pe motiv că gigantul american nu ar fi aplicat în mod corespunzător legislația europeană care prevede acceptarea în cunoștință de cauză a fișierelor cookie folosite în modu uzual pentru colectarea de informații despre sesiunile de navigare web. Mai exact, Google este acuzat că a stârnit confuzie în rândul consumatorilor europeni prin afișarea unor mesaje de dialog ambigue, țintind acceptarea cât mai rapidă a respectivelor propuneri, cu un singur click dat pe butonul mult evidențiat în fața alegerilor nedorite de companie.
Urmând amenzii primite, Google este nevoit să ofere cel puțin trei butoane diferențiate în mod echidistant: “reject all”, “accept all” sau “more options”. Noul meniu va apărea atât în relație cu serviciile Google Search, dar și YouTube, chiar și atunci când vizitatorii nu sunt autentificați în contul de utilizator. La fel ca și până acum, posibilitatea acceptării cu un singur click a propunerii afișate este păstrată, doar că opțiunile mai puțin avantajoase pentru Google vor fi la fel de vizibile.
Potrivit Centrului European pentru Drepturile digitale, sub formula folosită până acum, până la 90% dintre utilizatori dădeau click pe butonul ”Accept All Coockies”, însă doar 3% dintre aceștia intenționau cu adevărat să opteze pentru asta. Deși, neprobată, noua variantă a dialogului pentru acceptarea fișierelor cookie ar trebui să prevină gestul luat în mod aproape automat de majoritatea utilizatorilor, opțiunile afișate identic solicitând măcar un minim de efort pentru alegerea „conștientă” a rezultatului dorit.