Pe parcursul ultimelor trei luni s-a demonstrat în repetate rânduri că armata de invazie a Rusiei este slab echipată pentru confruntări militare. În ciuda numerelor mari de soldați și armament, tehnica militară a țării este depășită tehnologic, iar noi dovezi indică faptul că avioanele rusești de vânătoare nici măcar nu sunt echipate cu sisteme de navigație de performanță militară. Acestea ar folosi echipamente GPS comerciale.
Conform noilor rapoarte din Marea Britanie despre avioanele rusești doborâte în Ucraina, se pare că piloții ruși folosesc la bordul acestora dispozitive GPS lipite în zona instrumentelor de zbor, pentru a se putea ghida în misiuni. Secretarul Apărării din Marea Britanie, Ben Wallace, spune că acesta ar putea fi un indiciu despre starea „slabă” a sistemelor de navigație rusești din prezent.
„Dispozitive GPS au fost găsite lipite de bordul avioanelor rusești Su-34 doborâte, pentru ca piloții să poată ști unde se află, din cauza calității slabe a sistemelor proprii.”
Aceasta nu este prima dată când avioanele rusești de luptă au fost descoperite că folosesc echipament civil cu tehnologie americană. Imagini de la bordul avioanelor care au realizat operațiuni în Siria în urmă cu câțiva ani dezvăluiau o situație similară (foto). În ciuda faptului că avioanele sunt echipate cu sisteme de navigație rusești, piloții folosesc totuși și sisteme civile GPS americane.
Sistemul de sateliți GPS este de origine americană și este folosit pentru navigație și poziționare oriunde în lume. Acesta a fost dezvoltat inițial pentru armata SUA, însă, la fel ca internetul, a fost deschis eventual către public.
Rusia deține propria rețea de sateliți pentru poziționare, numită GLONASS. În teorie, aceasta ar trebui să acopere întreaga planetă și să ofere performanță similară cu cea GPS. Sateliții GLONASS au început lansările în 1982, iar aceștia sunt pe orbită la o altitudine de 19.130 km. Acuratețea acestor sateliți ar trebui să identifice poziția utilizatorului cu o precizie între 3 și 7 metri, performanță comparabilă cu GPS-ul american
Există și alte sisteme de acest gen, precum BeiDou din China și Galileo din Europa, care sunt în stadii mai avansate de funcționare, în timp ce soluțiile NavIC din India și Quasi-Zenith din Japonia sunt în stadii incipiente de funcționare.
sursa: Business Insider