Așteptată încă de la începutul războiului neprovocat pornit împotriva Ucrainei, ieșirea HP de pe piața din Rusia are consecințe dramatice pentru companiile rusești care depind de HP pentru servicii de bază, precum achiziționarea și mentenanța PC-urilor folosite de angajați, a imprimantelor și alte servicii legate de compania americană.
Ce putem spune cu certitudine este că HP este mai mult decât un brand de imprimante, sau de PC-uri, gigantul american având o relație strânsă cu nenumărate companii din mediul de afaceri, exit-ul de pe piața din Rusia echivalând cel puțin cu dispariția McDonalds, pentru consumatorii retail.
„Având în vedere mediul COVID și perspectivele pe termen lung pentru Rusia, am decis să ne oprim activitatea în Rusia și am început procesul de încetare completă a operațiunilor noastre”, declară reprezentanții HP în ultimul buletin adresat acționarilor companiei.
Spre deosebire de situația altor companii mici care au părăsit recent piața din Rusia, în cazul HP aflăm care sunt pierderile prognozare direct de pe canalele oficiale, iar cifra de aproximativ 1 miliard de dolari venituri în anul fiscal 2021, obținute doar de la clienții din Rusia, este de natură să dea fiori atât celor care au investit în acțiunile companiei, dar mai ales pentru guvernul de la Kremlin. Deși, respectivele sume erau cu destinație de ieșire din Rusia, ca și venituri pentru compania americană, dispariția acestora este de fapt un indicator cât se poate de deprimant pentru colapsul relațiilor mutual-benefice între mediul de afaceri din Rusia și lumea occidentală. Astfel, toate business-urile care se bazau până acum pentru servicii de bază, precum achiziționarea și întreținerea PC-urilor pentru angajați, sau a imprimantelor, vor trebui de acum să-și rezolve aceste nevoi esențiale prin canale alternative, cum ar fi cele din China, cu reputație nu tocmai de încredere.
Spre comparație, Adobe anticipează o pierdere de „numai” 75 milioane dolari de pe urma ieșirii de pe piața din Rusia, iar furnizorul RPA UiPath a spus că va costa 15 milioane de dolari . Dell a redus livrările către Rusia la începutul lunii martie, iar Lenovo le-a oprit de asemenea. Singurul care se apropie de aceste cifre este furnizorul de rețelistică, Cisco, pierderile estimate pentru întregul an 2022 prin venituri nerealizate tinzând spre 720 milioane dolari.