Dacă mașinile electrice, oarecum, introduc această limitare din oficiu, prin scăderea drastică a autonomiei promisă de acumulator, curând nu vei mai putea accelera peste viteza legală nici cu mașinile pe combustie.
Așteptarea de a ajunge la viteze amețitoare doar călcând pedala de accelerație va fi curând de domeniul fanteziei, odată ce noua lege legislație europeană va fi impusă producătorilor auto. Concret, autoturismele noi vor fi limitate electronic la o viteză „sigură”, posibil chiar viteza afișată pe panourile de pe marginea drumurilor, sau determinată automat prin confruntarea hărților din sistemul de navigare cu coordonatele GPS obținute în timp real.
Propunerea înaintată de autoritățile europene se bazează pe faptul că pedala de accelerație este deja controlată electronic la toate modelele recente de autoturisme.
Introducerea funcției ECO, impusă tot la presiunile organizațiilor care militează pentru reducerea amprentei de poluare asociate autoturismelor, a fost doar doar primul pas dintr-o inițiativă mai largă, vizând un control cât mai strict asupra emisiilor poluante asociate traficului auto.
În formula actuală, pedala de accelerație electronică include un așa numit „buton” pentru dezactivarea instantă a modului ECO atunci când chiar ai nevoie să accelerezi, spre exemplu, atunci când depășești un alt vehicul. Tot ce trebuie să faci este să apeși pedala de accelerație până aproape de capătul cursei, moment în care vei simți ceva rezistență la apăsare. Apăsând puțin mai tare, vei sesiza o cursă suplimentară a pedalei, moment în care și accelerația motorului va căpăta un impuls suplimentar, la care probabil nu te așteptai. La apăsare ușoară a pedalei, modul ECO neutralizează apăsarea normală a accelerației, inducând un răspuns cât mai liniar din partea motorului. Din nou, scopul este de a limita cât mai mult emisiile poluante, indiferent de numărul de cai putere menționați în fișa tehnică a mașinii.
Atingând de data aceasta aspectul siguranței în trafic, autoritățile EU vizează limitarea automată a pedalei de accelerație, conform limitei de viteză pe traseul de drum străbătut.
Reacționând la propunerea primită, producătorii auto sugerează simpla introducere a unei alerte sonore, similară celei folosite deja pentru semnalarea necuplării centurii de siguranță. Ideea este de a păstra pe cât posibil performanțele autoturismului, așa cum au fost promovate în pliantele publicitare, limitând totodată costurile de implementare a încă unui sistem de siguranță obligatoriu.
În practică însă, limitarea artificială a pedalei de accelerație ar putea constitui în sine un risc pentru siguranța în trafic. Spre exemplu, neutralizarea încercării de depășire a unui alt vehicul care de asemenea circulă la limita de viteză legală poate pune șoferul grăbit într-o situație de pericol iminent, în care se deplasează paralel cu vehiculul pe care încearcă să-l depășească, fără a putea finaliza manevra de depășire.
Trecută deja prin studii amănunțite înainte, legea privind limitarea artificială a vitezei autoturismelor a fost votată și va deveni foarte curând obligatorie pentru producătorii de autoturisme activi în piața europeană.
Vestea bună este că limitările sunt introduse gradual, șoferii primelor modele de autoturisme care încorporează această „tehnologie” primind mai întâi alerte vizuale pe ecranul computerului de bord și vibrații în volan, la fel ca la încălcarea benzii de circulație pe un autoturism prevăzut cu funcția Lane Assist. Însă mai devreme sau mai târziu, plafonarea automată a vitezei pare că va deveni cu adevărat o funcție obligatorie de siguranță, justificată prin aspecte precum economisirea de carburanți și reducerea poluării.
Pe de o parte, limitarea pe de-a-ntregul a vitezei autoturismelor la limita legală ar preveni multe accidente de circulație, ba chiar deschide opțiuni adiționale pentru limitarea în timp real a vitezei, raportat la condițiile meteorologice sau eventuale lucrări de mentenanță a părții carosabile.
Deși, pare încă departe în viitor, nu ar fi exclus să asistăm la o situație în care viteza autoturismelor echipate cu motoare termice este plafonată la un nivel similar cu cel al autoturismelor cu propulsie electrică, sau chiar mai jos, folosind drept justificare nevoia imperativă de reducere a poluării.
Siguranța vehiculelor evoluează în mod constant și nu există niciun motiv pentru care aceste standarde nu pot fi revizuite și actualizate în viitorul apropiat. Credem că este esențial”, a declarat directorul executiv al Consiliului European pentru Siguranța Transporturilor, Antonio Avenoso.