Potrivit acuzațiilor depuse la Curtea de Justiție Europeană de o organizație non-profit numită Noyb (None Of Your Business), Google a abuzat de poziția dominantă pe care o deține trimițând utilizatorilor Gmail mesaje deghizate în comunicații legitime. În realitate, acestea ar fi fost mesaje SPAM care au trecut de filtrele Gmail care trebuiau să le blocheze înainte de a ajunge în Inbox
Mesajele astfel deghizate pentru a disimula scopul publicitar ar fi încălcat o altă decizie luată de un tribunal european, care stabilea în mod expres că respectivul format bazat pe marketing direct poate fi folosit doar după obținerea acordului expres din partea publicului vizat. Astfel, mesajele care nu respectă aceste criterii, indiferent care ar fi expeditorul, ar trebui încadrate ca și mesaje nesolicitate, ajungând direct în folderul de SPAM al clientului Gmail.
Contactat pentru o poziție oficială, Google nu comentat pe această temă, deocamdată. Cert este că deși Gmail dispune de un folder SPAM, modul în care acesta reține (sau nu) mesajele nesolicitate este de mult timp subiect de controverse. Recent, Google a confirmat că va excepta de la filtrarea anti-SPAM mesajele pe teme politice (cel puțin pe teritoriul SUA), acestea ajungând în Inbox-ul principal, oricare ar fi opțiunile exprimate de utilizatori.
„Este destul de simplu. Spamul este un e-mail comercial trimis fără consimțământ. Și este ilegal. Spamul nu devine legal doar pentru că este generat de furnizorul de email”, a declarat avocatul Noyb Romain Robert într-un comunicat de presă.
Publicitatea rămâne principalul generator de venituri al Google. Alphabet, corporația din spatele Google, a ratat estimările de venituri anticipate la 70 de miliarde de dolari în trimestrul trecut, dar a adus în continuare venituri raportate de 69,7 miliarde de dolari. Dintre acestea, publicitatea a reprezentat 56,3 miliarde dolari din totalul veniturilor.